Pragh
14-3-2008

Påskeferie 2008

14-3-08

Efter endt arbejdsdag, og  Sanne fik afhentet den lille bil var vi klar til at køre syd på kl. 1730

vi havde aftensmaden med som vi spiste på en rasteplads på vej til Süderlügum, vi ankom til Fleggård i Süderlügum hvor vi overnattede.

Fleggård Süderlügum
15-3-2008

15-3-08

Vi skulle handle lidt ind til turen, og så over til gasmanden og havde fyldt vores gasflaske, der efter kørte vi mod Flensborg, vi var kommet til at tænke på at det mad vi skulle havde med, stadig lå i fryseren i Klokkerholm, så lige en tur forbi Brugsen i Padborg, og derefter til Skandic efter nye baglygter til Camperen, de var billiger end at købe dem i Hjallerup, Bente skulle lige snakke med en veninde, der også var nede at handle, vi kom fra Flensborg ved elleve tiden, med kurs mod Hamborg, og ved Neumünster drejede vi fra mod Berlin, hvor vi fortsatte til en Camperplads ved et Gasthaus i Dollenchen, det var nemt at finde, vi fulgte bar skiltene med en Autocamper på, indtil vi holdt uden for Gasthauset.

Gasthaus i Dollenchen med en fin Autocamperplads bagved
16-3-2008

Vi var lidt i tvivl, men så kom der en mand ud fra Gasthauset, vinkende med begge arme, så vi kørte over til ham, han spurgte om vi skulle holde der, det skulle vi, og han startede på at forklare hvor vi kunne holde, men opgav hurtig, og huggede en cykel, så var det bare at følge efter ham, Autocamperpladsen var omme bag Gasthauset, efter vi var parkeret, forslog han at vi kunne spise på Gasthauset, eller komme senere og få en pilsner, vi spiste i vognen, men gik så ind og købte en pilsner, værten var meget snakkesalig, selv om han havde fødselsdags selskab inde i salen, og fortalte om alle de ting vi kunne se tæt omkring byen,

Krostuen bestod af gamle fine ting
Vi forlod Dollenchen og kørte ud for at se U60, som er en stor maskine der er 550 meter lang, vi tror den var til at transporter brunkul med i DDR tiden,
U60 550 meter lang sikkert fra DDr tiden
16-3-2008
der efter kørte vi mod Dresten, og derfra vider forbi Pirna mod den Tjekkiske grænse, hvor vi vekslede penge og købte vignet til de Tjekkiske motorveje, vi kørte mod Ceske Svycarsko, men kørte forkert, så et sted ude på landet vendte vi og kom tilbage, det ligger meget tæt på grænsen, ved byen Hrensko som er et stort marked lige som det Gule marked i Pragh, vi fik parkeret et stykke fra byen, men det små regnede så i stedet for at gå en tur i den specielle natur, gik vi ned til byen for at kikke på boderne, det var en smule ubehageligt, når vi stoppede for at kikke på nogle vare var sælgerne der med det samme, og de var næsten umulige at slippe for, der købte vi ikke noget,
Boder ligesom i det gule marked i Pragh

efter endt by tur kørte vi tilbage til Tyskland, til hotel Lilienstein, ved  byen Königstein, de har også Autocamper pladser, vi spiste i bilen, men havde bestilt morgenbrød til næste dag.

17-3-2008

Efter at Bente havde været inde efter morgenbrød to gange fik vi varmt brød til kaffen, hvor herligt.

vi kørte igen mod den Tjekkiske grænse, vi tankede lige på den Tjekkiske side, det var billiger end i Tyskland, og så vider mod Sedlec ved Kutna Hora, vi havde sat den lille GPS til at finde adressen, så den valgte turen,
Knoglekirken
17-3-2008
vi kom langt ud på landet, og fik set hvordan de bor uden for byerne, det var en rigtig fin tur, da vi kom til Selec var det så lige med at finde Knogle kirken, det er en kirke hvor alt udsmykningen er med menneske knogler, så vidt jeg ved er der knogler fra 3000 mennesker,
Knoglekirken i Kutna Hora

det var lidt af en oplevelse, efter en lille tur i byen, valgte vi at køre mod Pragh for at finde en Campingplads, vi havde valgt en på Trojska, det gik fint med at finde Trojska, da vi drejede ind af Trojska, sagde Bente at det nok var der for der stod et skilt med Autocamp, men jeg sagde nej vi skulle bo på en Campingplads og ikke i en baghave, vi kørte 150 meter, så stod der to skilte, igen med Camping, jeg valgte nr. to jeg troede at det var indgangen og den anden var udgangen, det var det ikke, det var to campingpladser, i hver sin baghave, og for at det ikke skal være løgn så var den næste have også en campingplads, nå men vi blev installeret på Camp Fremunt, og den var ganske  udmærket. efter aftensmaden snakkede vi med nogle andre fra Danmark, de skulle ud og spise på en lille restaurant lidt der fra.

Camp Fremunt på Trojska i Pragh
18-3-2008
I dag skulle vi så på storby tur, Bente havde købt billet til sporvognen, og hvis vi skyndte os kunne vi følge efter de andre Danskere til byen, vi fik at vide hvordan vi skulle finde det Gule marked, og det gik også ganske nemt, vi købte ingenting vi skulle jo vider i byen, så vi gik samme vej tilbage fra det Gule marked, så skulle vi nok havde drejet en gang på et tidspunkt, men vi gik og gik, og det var også begyndt at sne, så det var ikke så hyggeligt, efter at vi havde gået adskillige kilometer, så vi oppe af en sidegade at der var mange mennesker, så der gik vi op, og det var så Slottet,
Slotskirken
som vi så kikkede lidt på, fra Slottet kunne vi se Karlsbroen, det var sådan set den vi var gået efter hele dagen, så vi fulgte bare strømmen af mennesker, og kom forbi en lille butik, hvor der hang et skilt med noget spiseligt på, jeg kunne godt spise noget, men ville også gerne sidde lidt ned,
Her fik vi en rigtig god kop capotino
18-3-2008
Bente kikkede gennem ruden, der var borde og bænke der inde, vi gik ind og købte to brød, og to Capotinoer, det var godt, rigtig godt. der efter gik vi over Karlsbroen,
Karlsbroen i Pragh

og rundt i Pragh by, indtil vi med nogen besvær og megen gang rundt i byen fandt en sporvogn der kørte til Trojska, da vi endelig var hjemme var vi godt trætte i fusserne, men vi måtte havde traveskoene på igen, der var jo den lille restaurant lidt henne af gaden, vi fik dejlig mad og to halve liter lokalt øl hver, så havde vi også brugt næsten hundrede kr. tilbage i bilen lavede vi planer for næste dag, og spillede Yatzy og drak Te

Karlsbroen
19-3-2008
Vi havde studeret sporvognskortet, og med den erfaring fra i gård skulle det nok gå, vi tog med helt ind til byen, gik over Karlsbroen en gang til, fandt den lille butik fra i går fik Capotino og kage, dejligt, så gik vi rundt i byen og kikkede på vinduer, derefter tog vi sporvognen ud til det Gule marked, dvs. næsten der ud’ vi stod af et par kilometer for tidligt, men vi var jo vandt til at gå så det var bare derudaf, vi kom til det Gule marked,
Det Gule marked

i dag skulle der handles, og det blev det, det er meget specielt, da der skal pruttes om priserne, vi gav ca. det halve af hvad de startede med at forlange, specielt var Bentes handel med en sød lille Vietnameser meget sjovt, den lille Vietnameser pige fik lidt for meget for sin vare, men det fortjente hun nu også, mange af Vietnameserne taler delvis Dansk, godt læsset med vores ”mærkevarer” drog vi så tilbage til Campingpladsen, for at studer vores handler, ja så gik vi hen på den lille restaurant for at få nogen aftensmad.

20-3-2008
Vi forlod Camp Fremunt og Pragh vi havde tilbragt to dage i Pragh, det er meget efter vores begreber, vi ville kører samme vej ud af Tjekkiet som vi kørte ind, så vi havde sat begge GPSer til, men det hjælper ikke meget når vi ikke kikker på dem så vi kom til Tyskland af den nye motorvej,
Grænsen mellem Tjekkiet og Tyskland
det var måske godt nok for der var kommet en del sne 10/15 cm så dagen gik med at køre på motorvej
10/15 cm sne
20-3-2008
Bente havde fundet en Autocamperplads ved byen Wittenberge, lige op af Elben, der holdt vi så sammen med to andre campere,
Flot hus ved Autocamperpladsen i Wittenberge

vi var lidt bekymret for vandstanden i Elben gik  lige til kanten, af boldværket og vi kunne se at den havde været over kanten, men de forsikrede os om at den var faldende, og det gik jo også.

Vandstanden i Elben var lidt høj
21-3-2008

Vi gik en lille tur i byen Wittenberge inden vi kørte fra pladsen, vi fulgte Elben næsten til Hamburg, men kørte så mod Flensborg, hvor vi fandt en Autocamper plads ude ved havnen, den var udmærket, så der blev vi natten over, der var to andre Danske Autocampere, som vi fik en lille sluder med.

Autocamperpladsen i Flensborg
22-3-2008

Vejrudsigten sagde snestorm, og vi havde et pillefyr med for lidt piller i, så efter at vi havde fået fyldt vore gasflasker i Flensborg, og handlet lidt ved Fleggård, gik turen mod Klokkerholm, der var ingen problemer med sne på vejene, men en stærk blæst, men der kom megen sne de kommende dage, men der var vi jo hjemme.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

08.08 | 18:33

Det ser ud til at have været en god tur, men du vel klar over at de kører i den
forkerte side, eller det opdagede du ikke

...
07.08 | 23:52

Hvordan får man æg på bilen med en kokkylling ?

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis