Forside

Dag 4. Mandag d. 17-9-2018

Vi kørte ind til Nibüller Backestube og fik vores morgenmad, derefter af små kringlede veje mod Glückstad, ja vi skulle da lige med en færge over Kiler kanalen ved Hohenhörn , der var lang kø ved Glückstad færgen men efter en times tid var vi med over, på den anden side gik det så galt med gps, den ledte os i en forkert retning, den har nok fået en forkert koordinat, nå men vi kom da på den rigtige retning igen og landede på en autocamperplads i Wildeshausen fin plads til en femmer, der var fantastisk vejer hele dagen op til en 25-26 graders varme.

Hohenhörn Færge over Kiler kanalen
En mølle på vores vej
Elben
autocamperplads i Wildeshausen
Den har været langt omkring

Dag 5. Tirsdag d. 18-9-2018

Efter morgenmaden kørte vi fra den dejlige plads og ud på motorvejen, og så mod Koblenz, der var rigtig megen trafik, og lange køer med lastbiler, meget af vejen kunne vi heldigvis være i spor to, og uden om lastbilerne, men nogle steder er der ikke brede nok i spor to, så må vi jo ind til lastbilerne, jeg er glad for at jeg ikke er lastbil chauffør dernede, det er min tålmodighed ikke til, nå men godt over middag kom vi til Knaus-Campingpark, der ligger lige der hvor Mosel og Rinen løber sammen, et meget fin sted, som prisen også bærer præg af, vi tog den lille personfærge over til Koblenz by, gik en lille tur der, fik lidt at spise og inden vi tog den lille færge tilbage til Campingparken fik vi en helt fortjent øl, vi kom i snak med nogle mennesker fra Hjallerup, som også holdt der, vi fik et rigtig langt varmt bad.

Mosel, fr. Moselle, 545 km lang flod i Nordvesteuropa med et afvandingsområde på 28.430 km2.

Mosel udspringer i den sydlige del af Vogeserne nær Grand Ballon og løber nordpå på vestsiden af Vogeserne, vest om Nancy, videre nordpå forbi Metz; den franske del udgør 200 km. Derpå danner floden over en strækning på ca. 30 km grænse mellem Luxembourg og Tyskland og løber herfra i store slyngninger frem til Koblenz, hvor den munder ud i Rhinen.

Ifølge en traktat mellem Frankrig og Tyskland fra 1956 blev Mosel udvidet og uddybet, hvilket skulle være en del af kompensationen for tilbagegivelsen af Saarland til Tyskland.

Sejlrenden er minimum 40 m bred og 2,5 m dyb og kan besejles af flodbåde på op til 1500 t. Højdeforskellen på 90 m mellem Rhinen og Diederhofen i Lorraine overvindes ved hjælp af 14 sluser, hvoraf de ti ligger i Tyskland. Til de fleste af sluserne er knyttet vandkraftværker.

Arbejdet var afsluttet i 1964, men Mosel har aldrig fået den betydning som transportåre, man havde håbet på. Kanalisering og sluser skulle også om ikke helt hindre så dog virke begrænsende på de ofte forekommende oversvømmelser, men også efter kanaliseringen har der været flere store oversvømmelser, oftest i forbindelse med en pludselig, stor forårsflom.

Vin

Mosel danner sammen med bifloderne Saar og Ruwer det tredjestørste vinområde i Tyskland. De 13.000 ha vinmarker er delt mellem 11.000 avlere, og omkring 70% af vinen tappes af store vinhuse eller kooperativer. Mere end halvdelen sælges under fællesnavne som Piesporter Michelsberg og Zeller Schwarze Katz og er lavet af druen müller-thurgau.

De bedste vine kommer fra de op til 65% stejle vinbjerge ved Bernkastel. Her trives druen riesling i den skiferholdige jord og giver stålagtige, elegante og sprøde vine med den særlige frugt og syre, som også findes i topvine fra Saar og Ruwer — i deres stil verdens bedste vine.

Koblenz er en tysk by med 106.417 indbyggere (ultimo 2009), der ligger på den vestlige bred af Rhinen, hvor Mosel flyder ud i Rhinen.

De to floder løber sammen ved landtangen Deutsches Eck, hvorpå der i 1897 blev bygget en 37 meter høj rytterstatue af kejser Wilhelm 1.

Koblenz blev etableret som en militærpost af Drusus omkring 8 f.Kr., og byen fejrede sit 2.000-års-jubilæum i 1992.

Mange millioner bomber blev kastet ned over Nazityskland, og i december 2011, hvor vandstanden i Rhinen var særligt lav, dukkede to bomber fra 2.verdenskrig op: En engelsk bombe på 1,8 ton og en mindre amerikansk bombe. Fundet førte til, at man i Koblenz gennemførte den største masseevakuering siden krigen. Den mindre amerikanske bombe blev sprængt på stedet. Den store bombe blev desarmeret.[2]

På vej til koblenz
Kø på motorvejene
Den skal jo med den store statue
Kirke i Koblenz
Fru Pedersen nyder en kold fadbamse i varmen
Den lille færge over Mosel

Dag 6. Onsdag d. 19-9-2018

Vi sov lidt længe, men kom da op og fik lavet noget kaffe, ved titiden tog vi den lille færge over til Koblenz by, gik op gennem gågaden, der var stadig lidt stille, vi kom ind i et stort center, kikkede på forretninger, det eneste vi fandt vi kunne bruge var en stor capotino, og en bolle med noget inden i, da vores fusser igen kunne bringe os omkring i byen, gik vi ned af en gade der førte ned til slottet, en kæmpe bygning, som vi kun kunne se udefra, videre lidt langs Rihnen og så op i byen, på et lille torv, fandt vi en sød dame der godt ville sælge os en øl hver, så sad vi der og nød den, der var jo stadig omkring 30 graders varme, så det er med at holde væske balancen i orden, så var vi sådan set på vej til færgemanden, men så kom vi i tanke om at vi jo også kunne se om vi kunne hitte nogle dimser(geocach), så tog vi lige en tur mere i byen og fandt tre stykker, men så var der også dømt færgemand, og hjem til bilen og slappe af, kl. otte havde Bente brase kartofler og frikadeller pararte, jeg var lige gået en tur på pladsen, men kunne dufte frikadellerne på lang afstand, så skal vi bare have brugt noget varmt vand på vores svedige kroppe .

Gå gaden i Koblenz
Et par festlige fyre i gå gaden
En eller anden fin bygning
Langs Rihnen
Der er stadig øl vejr i Koblenz

Dag 7. Torsdag d. 20-9-2018

Vi startede med at sende Bumle på potten. Så kørte vi ud til IKEA for at få morgenmad. Vi kom lidt for tidligt, så vi lavede en lille reparation på camperen, så var der morgenmad. Ikke helt det samme som i Danmark. Rundstykkerne var noget rustikke, og skal skæres over med en smørkniv. Men vi havde jo god tid så det lykkedes til sidst, så kørte vi langs Mosel, indtil vi kom til en by der hedder Reil, der var der så en camperplads, så der holder vi med forhjulene i Mosel, næsten.  Da det var blevet lidt køligere 23 grader gik vi en tur i byen for at finde dimser (Geo cach) vi fandt tre, og det var meget stejle gader og trapper, så nu er fusserne trætte igen.

Langs mosel
Der er bare så flot langs Mosel
Mosel med begyndende efterårs tøj
Har lige kontrolleret vin høsten bliver god
Lille bar/spisested på stell pladsen
En tur båd på Mosel
Mon han har drukket for meget vin ?
Reil

Dag 8. Fredag d. 21-9-2018

Efter morgenkaffen, fik vi cyklerne ned fra stativet bag på Bumle, fandt en rute, hvor der er en del dimser(Geo cach) vi blev meget glade for at det er el cykler vi har, der er også meget stejlt der hvor man skal cykle, vi fandt 12 dimser på vores rute rundt i bakkerne omkring Reil, på et tidspunkt valgte vi at vi skulle ned af en sti, men 30% hældning, det var godt nok stejlt, vi måtte trække noget af vejen, men ned kom vi og vi kom også hen til hvor Bumle stod, på det sidste stykke begyndte det at regne, da vi havde hentet noget mad i en biks her bag Bumle begyndte det at regne ret så kraftig, så der blev lige til en middags søvn. Ved fire tiden klarede op, men der er godt nok koldt 15 grader kan det blive til, det er jo en ti grader koldere end det var i går, så nu er de lange bukser fundet frem igen.

Der er godt nok mange hvide biler
Nu kontrollerer han høsten igen, ja det gik lidt ned af her

Vi springer lige til hjemturen

Dag 48. Onsdag d. 31-10-2018

Fortsatte vi af gode veje til Mosel, her holder vi på en plads, ned til floden Mosel og klokken er kun 16.Pladsen ligger i byen Trittenheim. Vi gik en tur i byen og fandt et hotel, der åbnede kl 17 30 der gik vi ind for at spise, vi var de eneste i salen, og tænkte om vi nu kunne holde omsætningen oppe, men lige pludselig væltede det ind med folk, så den stakkels kro mand fik rigtig travlt, maden var rigtig god, så hjem i Bumle og spille terning og se en film på flimmeren.

Mosel

Dag 49. Torsdag d. 1-11-2018

Dejlig dag at vogne op til en fantastisk udsigt, og 7 grader på termometret. Vi kørte langs Mosel, og så den smukke natur i efter års farver, turen skulle egentlig ende med en tur i IKEA i Koblenz, men der er Allehelgens dag, så alt er lukket, vi trykkede så Glückstad ind på gps er, og kørte der efter, der var langt, men vi kunne jo da bare finde et overnatnings sted, hvis vi blev trætte, vi kom lidt langs Rinen, og med en færge over, og så videre der ud af det var lidt kedeligt, det var også begyndt at regne, mange timer senere holder vi nu ved færgen over Elben til Glückstad, vi kom med over kl 22 30, fandt en plads inde i Glückstad hvor vi må holde.

Efterårsfarver
Smukke efterårsfarver
Vinmarker i efterårsfarver

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.11 | 20:32

Dejlige billeder, flot sat op en rigtig appetitvækker, hilsen herfra og ønsker jer en
rigtig god jul og godt nytår,niels chr

...
19.08 | 01:22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

18.07 | 20:35

Kiggede egentlig på den fine veterancamper på næstsidste foto, men du skrive nogle steder "med lys og hjerter"(?)... Du ved godt, at det er bordeller, ikk'?

...
30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis