Sommerferie 2009
Klar til ferie
Sommerferien 2009 skal gå til Frankrig hvor vi skal se Troglodyt boligerne som er huler man har hugget ud i kalkstens klipper, når boligen så blev for lille, ja så huggede man bare et nyt værelse til, det er jo meget smart.
Så skal vi se Oradour Sur Glane, som er en by der står som dengang i 1944 Tyskerne forlod den, efter at havde dræbt alle indbyggerne, og ødelagt samtlige huse i byen, vi skal se Point Du Gard en ekvadukt som romerne byggede for 2000 år siden, vi skal se Le Pont D'Arc som er en naturlig bro, der er også et besøg hos 300 krokodiller, vi kommer også forbi Verdon kløften europas svar på Grand Canyon, 
Camperen er pakket, det er første år vi skal have cykler med
Indkøb i Flensburg
Vi skal lige have provianteret lid her hos Wolfgang og Sonja, der skal jo lidt læske drik med på turen, og der er aldrig så mange der handler her, så det går hurtig.
Indgag til Wolfgang og Sonja's butik
Kabelfærge i Rendsburg
Vi kører fra Flensburg til Rensburg hvor vi holder nede ved Kilerkanalen og kikker på skibsfarten, og den lille kabelfærge, som krydser kanalen mellem de store skibe der sejler på kanalen, det er altid spendende at holde et sted hvor der hele tiden sker noget.
Vi havde ikke mod til at prøve en tur, sæt nu snorene knækker, så bliver vi jo våde
Wonmobil Hafen Rendsburg
Efter vi havde kikket på kabelfærgen et stykke tid var der tid at finde en overnatnings plads, det var ikke så svært, der lå en nogle få kilometer fra færgen, nemlig Wonmobil-Hafen i Rendsburg, det er en fin plads, med alt på også bad så vi kunde blive vasket, så den tjekkede vi ind på for natten.
Wonmobil-Hafen Rendsburg, den kan godt anbefales
På vej gennem Tyskland
Vi forlader Wonmobil Hafen og kører af små veje nogle steder langs diget til færgen over Elben ved Glügstad til Altendorf vi finder først en autocamper plads ved et gasthaus, men der er kun os, og en campingsvogn, så det er nok lige stille nok, men så kører vi til næste by hvor der er en super plads ved havnen, hvor vi overnatter
Mange flotte både, men de to tårne i baggrunden bryder jeg mig ikke om
Vi kommer til Frankrig
Vi kører ud af Tyskland gennem Belgien og ind i Frankrig, vi finder en Autocamper plads i Dippe lige ud til vandet, vi cykler hen til byen og kikker lidt på den, vi sidder på en fortovsresturant og nyder en stille pilsner, og vi bliver enig om at tage pizza med hjem til camperen, vi nyder maden og sidder i det gode vejr, senere på aftenen bliver vejen til byen spærret for biler, og der kommer flere biler og holder sammen med os, så bliver der nogen skyderier inde i byen, så det ender med at vi går derind for at se hvad det er, men der sker ikke rigtig noget så vi går tilbage til bilen, men så sker der lige pluslig noget, der er røg og musik på vej til byen fra den anden side, så vi må gå indtil byen, der er nu samlet en masse mennesker, så kommer hornorkestret marcherende ind i byen, derefter er der et meget flot fyrværkeri, det er Bastillidag i Frankrig, men det vidste vi jo ikke, så en rigtig flot afslutning på dagen
Her ser vi indtil byen Dippe hvor der var fyrværkeri
Concourson Sur Layon
Vi fandt en Autocamper plads i Concourson Sur Layon der var fest i byen så det var lidt besværligt, vi holdt oppe ved vejen mens vi gik rundt og kikkede, så var der pluselig en plads, så Bente skyndte sig op efter bilen og så holdt vi lige op af vandet, og kunde følge med i festen.
Man kan næsten ikke forlange bedre plads, og så var den gratis
Troglodyt boliger
Vi er kørt til landsbyen Rochermenier hvor der er en lille landsby, som er opført i huler som er hugget ind i klippesiderne i det bløde kalksten som findes flere steder langs Loire dalen, fordelen ved Troglodyt boliger var at boligen var gratis, man skulle blot hugge sin bolig ud af den bløde klippe, en anden fordel ved denne type bolig, er at der i hulerne er en fast temperatur på 12 grader hele året, her er altså køligt om sommeren og varmt om vinteren, og der er altid læ for vinteren
Her er en familie med et lille barn, så faderen må nok til at grave igen
Oradour Sur Glane
Dyrlægens bil på torvet
Oradour Sur Glane

Den franske landsby Oradour-sur-Glane blev under Anden Verdenskrig offer for en tysk massakre. I løbet af en enkelt dag dræbte tyske soldater næsten samtlige beboere og forvandlede byen til en øde ruin, der i dag står tilbage som et monument over ugerningen



 

En trygget stemning
Oradour Sur Glane

Episoden fandt sted den 10. juni 1944. En deling fra den tyske SS-panserdivision Das Reich på vej mod Normandiet ankom til den lille sydfranske by, Oradour-sur-Glane. Soldaterne lod alle byens indbyggere samle på torvet under påskud af at skulle foretage et identitetscheck. Siden blev forklaringen ændret til, at byen skulle gennemsøges for våben og ammunition, og mens dette skete, skulle kvinder og børn opholde sig i byens kirke, mens mændene blev fordelt i byens lader.

Da alle var placeret, blev aflivningen af befolkningen påbegyndt. I kirken blev en bombe suppleret med maskingeværsalver og efterfulgt af en effektiv ildspåsættelse. I laderne blev mændene først beskudt med maskingeværer - siden blev også de brændt, både levende og døde. Herefter foretog SS-soldaterne en gennemgang af byen for at finde overlevende, og de, der stadig levede, blev skudt. Efter at have samlet forskellige ting af værdi satte soldaterne ild til byen, der herefter henlå som ruin. Enkelte undslap, men så godt som samtlige af byens indbyggere blev slået ihjel. Det officielle dødstal er 642.

Alt er ødelagt
Oradour Sur Glane

Motivet til massakren i Oradour-sur-Glane er aldrig siden med sikkerhed slået fast. Det er ikke dokumenteret, at der i byen skulle have været lagre af ammunition, eller at den skulle have været base for modstandsgrupper, ligesom byen aldrig har angrebet den tyske besættelsesmagt. En teori er, at aktionens leder, Adolf Diekmann, var drevet af et personligt hævnmotiv, da hans ven kort forinden var blevet dræbt af modstandsfolk. En anden teori er, at Oradour, der lå på Das Reichs rute mod Normandiet, blev brugt til at statuere et eksempel over for modstandsbevægelsen. En tredje teori går ud på, at Oradour af tyskerne blev forvekslet med en anden lille by, der var kendt for at huse modstandsfolk.

Episoden blev efter krigen genstand for en retssag, men alle implicerede overordnede var på daværende tidspunkt døde eller forsvundne, og ingen af de overlevende soldater - eller de få overlevende indbyggere - har kunnet kaste yderligere lys over sagen.

Monomentet over massakren
Oradour Sur Glane
Når man går igennem porten indtil ruinbyen, opstår der en underlig stemning i en, alle går stille rundt og kikker, der er ingen børn der leger eller råber, der ligger knapt nok et cigaretskod, man kan se på folk at det er en stærk oplevelse, og mange har en tåre i øjet, inde i kirken er der fuldstændig stille, man kan ikke forestille sig hvad der skete her, branden i kirken var så voldsom at kirkeklokken ligger smeltet på gulvet.
Kommer i forbi Oradour Sur Glane så und jer den oplevelse at besøge ruinbyen
Resterne af kirkeklokken
Oradour Sur Glane
Der findes en udmærket Autocamper plads i modsat ende af byen, den er oven i købet gratis, der er plads til 13 Campere, vi var heldig der var en ledig plads, oven i købet en plan plads, nogle af pladserne er noget skrå, så der skal store klodser til, som sagt 13 gratis pladser, men inden jeg gik i seng holdt der 34 campere på pladsen, så lidt overbelagt, men der var nu plads nok til alle
Plads til 13 campere, men kan fint rumme 34 campere
Le Pont D'Arc

Ardèche har en storslået natur med floder, forrevne klipper og de skønneste byer. Masser af aktiviteter såsom kano- og kajaksejlads på floden, bjergbestigning, cykel- og vandreture. Et absolut must er køreturen ad les Gorges de l'Ardèche (Frankrigs Grand Canyon), det er bjergkørsel, men betagende smukt. 
Vallon-Pont-d'Arc er en lille by, som ligger ved den verdenskendte Pont d'Arc, også kaldet porten til Provence. Den naturskabte bue er mere end 60 m høj og 30 m bred, og Ardèchefloden løber igennem på sit videre løb mod Middelhavet.

Le Pont D'Arc
Krokodillefarm
I Pierrelatte besøgte vi en krokodillefarm, der var 350 krokodiller i forskellige størrelser, nogle var meget store måske fem meter lange, man går på hævede stier inde imellem krokodillerne, der var også store skilpadder.
De ser egentlig meget fredelig ud, men det er de nok ikke
Gorge du Verdon
I den sydfranske region Provence ligger - godt gemt oppe i de franske alper - et af Europas naturvidundere Gorge du Verdon. Det er en kløft, der er ca. 50 km. lang, 15 km. bred og 800 meter dyb. Denne forrygende kløft ligger i en nationalpark og regnes for en af Europas fornemste naturoplevelser.
Gorge du Verdon ligger i øst-vestlig retning og køreturen rundt om kløften er godt 100 km. Beregn en hel dag.
Franskmændene taler ikke om nord- eller sydturen, men om højre (droit) - og venstre (gauche).
Turen på "droit - sydsiden" er den smukkeste og mest varierede køretur med flotte udsigter over hele landskabet og mange flotte kik ned i kløften.
Gorge er "en kløft" og Verdon er navnet floden længst nede i den 800 meter dybe kløft. Hele området er fredet nationalpark.
Vejene og naturen i Gorge du Verdon nationalparken bruges også flittigt af sportsfolk.

Efter at Alperne var foldet op, er bjergmassiverne flere steder brækket i mindre stykker og Alperne har været gennem flere istider.
Det har slidt på landskabet, og derfor ser landskaberne ud i dag, som de nu gør.
Gorge du Verdon er kalkstensbjerge, og på køreturen viser Jordens geologi sig fra sin flotteste side.

Gorge du Verdon mange lejer kano eller vandcykkel og tager en tur op af floden
Pont du Gard
Akvædukten 'Pont du Gard' ligger ca. 25 km vest for Avignon i Sydfrankrig og er et af romertidens ypperligste bygningsværker.
Henved 20.000 kubikmeter vand blev dagligt transporteret til Nîmes fra en kilde nær Uzès 50 km borte. Og med en niveauforskel på blot 17 meter mellem kilden og Nîmes er det klart, at det har været noget af en ingeniørteknisk udfordring at konstruere akvædukten.
 
Vandledningen blev bygget omkring år 20 f.Kr. og i en højde på næsten 49 meter krydser den Gard-floden. Akvædukten er 275 meter lang og består af 3 rækker buer oven over hinanden, hvor vandet løb i en 1,2 m bred rende øverst oppe. Buen, der er lige over floden har en spændvidde på hele 24,5 meter og bliver holdt sammen blot ved hjælp af sin egen vægt, altså uden brug af mørtel.
Fantastisk bygningsværk
Tunnel du Col De Tende
Vi var på vej til Italien ad E74 op af bjerget stod der noget med biler over 2,2 meter, vi forstod ikke hvad der stod på skiltet, men vi så en lastbil på vej op så vi gik ud fra at han også skulle krydse bjerget, så vi fortsatte op af bjerget, indtil vi kom til Tunnel du Col de Tende, vi ankom fem mimutter over to, og så var der rødt lys, alle ved hvor iriterende det er når det vare nogle minutter inden det skifter til grønt, her varede det to timer, der ankom nogle fler campere, de var fra Italien men forstod heller ingen ting, de kikkede på kort for at finde en alternativ vej, men der var ingen, nå men vi led ingen nød, vi har jo både mad og drikke med, for der var ingen ting hverken kiosk eller toilet, så næste gang vi holder for et rødt lys, tænker vi bare det ikke varer to timer
Tunnel du Col de Tende lukket for høje biler mellem 14 og 16 og mange andre tidspunkter
Venedig
Venedig består af 117 små øer, forbundet af broer og gennemskåret af kanaler. Dette gør Venedig så speciel at byen er en meget brugt filmkulisse. Derfor genkender man også straks en masse af Venedigs lokaliteter efterhånden som byen udforskes.

Der er ingen biler i Venedig. Det giver byen et helt andet lydbillede end andre byer. Som fodgænger er det en stor lettelse at slippe for biltrafik, man føler en stor bevægelsesfrihed.

Venedig har altid tiltrukket kunstnere, akitekter og dygtige håndværkere. Derfor er det i dag en enestående by, der oser af romantik og eventyr


Storbyer har aldrig været noget for os, og Venedig levede helt op til vores værste frygt, mennesker over alt, alt for mange mennesker, men nu har vi besøgt byen
Venedig der er utrolig mange turister i byen
Cavallino Treporti Punta Sabbioni
På sydspidsen af Lidoen fandt vi en Autocamper plads, få hundrede meter fra færgen til Venedig, det var en meget fin plads, med fine toiletter og bad, samt tømme muligheder for camperen, der var ikke så mange campere på pladsen, hvilket var underligt med den fine placering.
Cavallino Treporti Punta Sabbioni en fin plads
Croatien
Fra Treporti Punta Sabbioni forlod vi Italien og kørte til Croatien, hvor vi nød det gode vejr nogle dage på camping på Istria.
Aftenhygge
På vej til Østrig
Efter nogle dages afslapning kørte vi den lange og smukke vej mod Østrig
En letpåklædt chauffør bliver fodret
De smukke bjerge
Østrig
Vi fandt en lille naturcampingsplads langt oppe i bjergene, mest beregnet til folk der ville trave i bjergene, vi skulle bare slappe af efter en lang køretur, så vi slog markisen ud og fandt stolene frem, og så kom der bare en torden byge vi sent glemmer, det er ret voldsom i bjergene, nå men det blev altså ikke under markisen vi slappede af, men inde i bilen.
Hyggelig men våd campingsplads
Det var inden tordennbygen, gjorde det hele lidt smattet
Salzburg
Vi fandt en parkeringsplads hvor vi kunde holde og så gik vi ind til den gamle by, dvs. vi gik vidstnok den modsattevej, men tilbage til parkeringspladsen, hvor vi fik et kort så vi kunde finde den gamle bydel, vi var i Salzburg i 1992 hvor vi så den gamle bydel, men den er altid et gensyn værd
Her med udsigt til Borgen
Her skulle Wagneroperaen opføres
Markedsplads, med den smuk borg i baggrunden
Freilassing
Efter gå turen i Salzburg, kørte vi ganske få kilometer ud af byen til Freilassing, hvor der var en autocamperplads hvor vi kunde overnatte, pladsen var udmærket med asfalt på, men ingen ting ellers, vi kunde få tømt toilet og spillevand og fyldt vores ferskvandtank på det nærmeste rensningsanlæg, efter hvad de sagde på rensningsanlæget, så skulle det gælde på alle Tyske rensningsanlæg, så er der jo en mulighed mere for at komme af med skidtet.
Autocamperplads i Freilassing, det er da vidst Fru Pedersen der står der nede, det var da sjovt hun også er her
Viechtach Nussberger Hof
Vi kørte op gennem Tyskland, og havde udset os en autocamperplads i Viechtach Nussberger Hof men det viste sig at være en campingsplads, det er jo også ligemeget, vi fandt en plads, men der var for meget uro, så vi kørte ned i den anden ende af pladsen, der var meget bedre at være, der skulle være øl fest eller noget lignende, så vi valgte at gå op for at se om vi kunde få noget at spise, det kunde vi god der var lige to pladser tilbage, dem tog vi og bestilte noget mad, i Tyskland der kan de bare det der med snitsel og brasekartofler med flesketerninger i det er tossegodt 
Solskin, dejlig campingsplads, en kop kaffe, en der gider tage billeder af en, hvad mere kan man ønske sig
Udsigt fra Viechtach Nussberger Hof
På vej til Dürpkrog Am Dick
På vor vej fra Viechtach Nussberger Hof til Dürpkrog Am Dick ville vi holde en lille spise pause, vi skulle nok havde set hvad det var lastbilen kørte med inden vi holdt der, det var en svine transport, så vi skulle nok ille havde holdt i vindsiden øf
Flæskesteg er jo rigtig godt, men så længe der er liv i den lugter den ikke så godt
Dürpkrog Am Dick
Vores næste overnatning op gennem Tyskland var Dürpkrog Am Dick det var et meget specielt sted, der var kro, resturante og festsal, og kro fatter kom ud og bød os velkommen, og vi måtte spise alle de merabeller vi kunde, vi var også velkomne til at spise aftensmad på resturanten, vi slapped af og gik en tur op på diget, da det så blev tid til at spise gik vi på resturanten som havde udendørs servering, lige som vi havde sat os begyndte det at regne, så vi skyndte os ind, i krostuen var der almindelige kro møbler men inde i et lille rum ved siden af var
jæger stuen, her var møblerne lavet af opsatser fra krondyr, det var noget specielt jeg har aldrig set det før, men et rigtigt hyggelig sted.
Mæbler lidt ud over det sedvanligt
Krofatter hyggelig fætter
Flink serverings dame
Der slappes af, måske er det en lille cider der er på bordet
Op gennem Danmark
På vores sommerferietur, var der et forhjulsleje der var ved at være træt så det rumlede noget, så vi kørte ikke så stærkt, vi fulgte bag efter en lastbil, det var et fint tempo, men så kom der en anden lastbil og han ville have vores plads, hvis man bare trækker ind mod siden af vores bil så flytter vi os nok, han vidste ikke det var Bente der kørte, så hun blev lidt mopset over hans opførsel, han beklage sig over den dumme autocamper der kørte i vejen for ham til den chauffør der kørte foran os over walki'en, sådan en har vi også i, så Bente svarede ham, så blev der stille og han fik lov at køre forrest, som han gerne ville.
Klovn
Der var Skanderborgfestival da vi kørte forbi
Slut
Det var så det som jeg vil berette om sommerferien 2009

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

...
08.08 | 18:33

Det ser ud til at have været en god tur, men du vel klar over at de kører i den
forkerte side, eller det opdagede du ikke

...
07.08 | 23:52

Hvordan får man æg på bilen med en kokkylling ?

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE