Sommerferien 2010 Italien
Start på turen

Sommerferien var planlage til at gå til Italien, vi ville gerne se det skæve tårn og Vesu og Popei så vi planlage ture hjemmefra, og efter en overnatning i Flensborg med deraf indkøb hos Sonja og Volfgang kørte vi sydover mod Kassel hvor vi skulle overnatte på en autocamperplads, den lå lige op af en campingsplads, Bente gik over for at købe noget i butikken, da hun gik løb han efter hende og skelte hende huden fuld for kun at komme der for at få vekslet til automaten på autocamperpladsen, det var nok også derfor hun lige skulle handle lidt, vi vidst jo ikke at autocamperpladsen og campingspladsen ikke havde noget med hinanden at gøre, senere på dagen kom der nogle Italiener, der også gik over på campingspladsen for at veksle, de kom noget rystet tilbage, og fortalte at de aldrig har oplevet noget lignende, ved fælles hjælp fik vi skillinget sammen til to billetter til automaten ved autocamperpladseni Kassel, egentlig skulle vi derned igen for vores måtte den ligger der endnu, måske

Fik jeg fortalt at der var varmt i 2010
Autocamperplads i Kasel
Füssen
Næste overnatning var i Füssen, vi holdt ved en Autocamperforhandler, fin sted med toilet og bad, der var en meget større autocamperplads lidt længere henne af gaden, så der var pladser nok, vi gik en lille tur hvor vi fandt et græsk spise sted, så der fik vi noget at spise, senere gik Bente en tur ned til en sø med en turbåd
Søen ved Füssen
Füssen bådrundfart
Riva Del Garda
Vi havde fundet en autocamperplads i Riva Del Garda da vi kom der til var den fyldt med Roma'er der fyldte det meste af pladserne og larmede og svined det hele til, nå vi fandt et hjørne vi kunde holde på, og låste  bilen og gik en tur langs søen og gennem byen hjem til bilen, vi snakkede med nogle andre Danskere der boede på pladsen som fortalte at det var et problem med Roma'er i Italien, men bortset fra larmen og svineriet så senerede de nu ikke os
Autucamperpladsen i Riva Del Garda masser af Roma'er
Riva Del Garda et smukt sted på jorden
Melcesine Gardasøen
Vi holdt en lille spisepause på vej ned langs Garda søen hvor vi lige afprøvede vandet, vandet var dejlig og der var omkring 30 graders varme, det er ferie
Vi var lige en smut i vandet
Sirmione
For enden af Garda søen ligger der en autocamperplads lige ud til Garda søen i Sirmione, der har vi holdt før, vi havde jo cyklerne med, så af med dem og så cyklede vi ind til Borgen Rocca Scagliera, borgen og det yderste af halvøen som Sirmione ligger på er spæret af for biler undtagen dem som bor der og dem som bor på hotellerne der, gaderne er små og der er mange turister, men vi fik set en del og en is og en kold drinks blev det også til inden vi cyklede ud til autocamperpladsen, om aftenen var vi lige hende ved den kolde bruser og få et bad, dejligt og så sad vi ude den halve nat og nød et eller andet i glasset, der var mørkt jeg kunne ikke se hvad det var
Indgang til den lukkede byde og borgen Rocca Scagliera
Borgen Rocca Scagliera
Smukt og varmt i Sirmione
Pisa
Vi kørte videre sydpå mod Pisa, der skulle være en autocamperplads lige uden for Pisa, med alverdens ting svømmepøl m.m men vi kunde ikke finde den, så vi kørte ind til Pisa igen og fandt den oficielle parkerings plads til det skæve tårn, der kunne camperen lige være, penge i en automat, og vi gik mod det skæve tårn, inde omkring tårnet er den rigtig mange boder med altmuligt som man dårlig kan undvære, men vi prøver alligevel, selve tårnet og kirken og de andre bygninger er jo imponerende og rigtig flotte, vi fandt et lille hyggelig udskænkningssted og fik en kold sodavand, så gik vi tilbage til bilen vi skulle jo finde et sted at overnatte, vi kørte nogle få hundrede meter så var der et skilt til en autocamperplads, så det blev i Pisa vi overnattede
I bund og grund er det jo bare noget byggesjusk vi kørte flere hundrede kilometer for at se
Ja helt lige er det jo ikke
Bolsena
Der skulle være en autocamperplads i Bolsena, den lå lige ned til Bolsena søen, og det gjorde den også, men den var fyldt så der kunde vi ikke være, men vi fandt en lille campingsplads i en baghave, der holdt vi under nogle træer, og nød det gode vejr
Så er der dømt hygge og afslapning
Meget plads er der jo ikke
Ævv
På vej til Pompei, de Italienske små veje er elendige så vil kørte på betalings motorveje som er gode, det mærkede som om der var for lidt luft i et bagdæk, så jeg ville køre ind på den næste rasteplads, men efter et lille skrald var der slet ikke noget luft i det bagdæk, så ind på en nødplads langs motorvejen, der er jo ikke så meget at gøre end at finde værktøj og donkraft frem og så gå igang, sådan en lille autocamper er godtnok tung at løfte op med den lille donkraft vi skiftedes til at rykke i donkraften der var stadig omkring de 30 graders varme så vi pustede en del, men vi fik hjulet af, og så på ryggen ind under bilen efter reservehjulet, bilen skulle så lige løftes lidt mere når der skulle et hjul på med luft i, på med hjulet så skulle det flade op under bilen, ned på ryggen igen og op med hjulet, da vi var færdig med hjulskiftet skulle jeg så lige skrubbes med vores opvaskebørste, for tjæren i asfalten var smeltet i varmen der nede, men bilen var klar og jeg var nyskrubbet så vi kunne køre mod Pompei igen 
Vi har godtnok sådan en spray dims til at lappe et dæk med men vi skønnede at den ikke kunde klare sagen
Pompei
Vi fandt vores autocamperplads i en baggård i Pompei, ham der stod for pladsen sad i en kørestol, og var meget flink han kunde skaffe alt hvad vi manglede det være sig Pitsa eller et nyt dæk vi turde ikke køre resten af turen uden reservehjul, jeg har godtnok 5 nye dæk her ude i garagen, men det hjælper jo ikke noget når du holder i Pompei, så der kom en dækmand og skiftede til et nyt dæk, vi fordrev tiden med at gå rundt i Pompei vi fandt en fortovs cafe
hvor vi kunde nyde en capotino
Udsigten fra vores ynglings cafe
Det gamle Pompei
Den 24 august i året 79 e.Kr. begyndte som en dag som alle andre i Pompeji. Jordrystelser i løbet af dagen var en indikator på det der i sidste ende ledte frem til det vel nok kendteste vulkanudbrud i verdenshistorien. Masser, udspyet fra Vesuvs indre, samlede sig som en uhyre sky over bjergets top. Dernæst væltede det ned af bjergsiderne med først massive mængder af pimpsten- giftige svovlgasser- enorme mængder af aske og endelig lava. Heftige jordskælv rystede byen under udbruddet, og mange bygninger styrtede sammen. Da udbruddet var ovre, var Pompeji aldeles forandret. Byen var begravet under et 4-5 meter tykt pimpsten- og askelag. En del af de ulykkelige indbyggere der ikke nåede at flygte, blev bevaret for eftertiden på en særegen måde. Blandingen af pimpsten, aske og vand dannede en slags skal om de døde, der således for evigt blev foreviget i deres dødsøjeblik.
Meget af byen er udgravet og man kan se resterne af bygningerne og de brostens lagte veje, og hvad der var i bygningerne vi gik rundt adskillige timer, vi fandt heldigvis et cafeteria så vi kunde få noget at spise og drikke, der var stadig meget varm i Italien
Det gamle Pompei
Knogler fra nogle der ikke nåede væk
Det må være en af de overlevne
Vesu
Vi kørte mod Vesus top, indtil vi ikke kunde køre længre, resten af vejen til toppen skulle vi med bus, det var en Unimok ombygget til bus, det var nok også godt nok Fiatten vil vidst nok puste noget hvis den skulle klare stigningen, vi kom med bussen som klarede ture i fin stil, men det sidste stykke skulle vi gå af en sti med 10 cm. løst pimpsten det var ikke let, men op det kom vi, der skulle stå en guide og vente på os, vi så ingen guide så vi gik selv op til krateret og kikkede ned i det, der kommer lidt røg op et sted derned, om det er ægte ved jeg ikke, eller det er for turisternes skyld, når du står deroppe og kikker ned i krateret og så vender dig om kikker du ned på milionbyen Napoli, hvad sker der hvis Vesu pludselig går i udbrud, nå det må vi nok hellere ladevære med at tænke på, efter vi havde kikket på Vesu og udsigten fra vulkanen gik vi ned til bussen igen som kørte os ned til vores bil.
Et hul i jorden, måske helt til jordens indre
Mange mennesker på Vesu
Vesu
Hov jeg glemte jo at vise et billede af bussen. han var lidt øm over den vi skulle blæse vulkan støvet af inden vi kom ind i den, den var også helt ny.
Fin lille bus firhjuls træk og automatgear, det er nemt at være buschauffør nu om dage
Gargano Nationalpark
Efter turen på Vesu, kørte vi tværs over landet til Gargano Nationalpark der ligger på en halvø ud i Adriaterhavet, det var et meget smukt område
Smuk udsigt
En lokal handelsmand
Er det ikke bare smukt
Det var turen gennem Gargano Nationalpark
San Marino
Republikken San Marino er verdens femtemindste land. Det er helt omsluttet af Italien og ligger mellem regionerne Emilia-Romagna og Marche, tæt ved den adriatiske kyst og ved Rimini. Oven på fjeldklippen Monte Titano ligger fæstningsværket La Guaita. San Marino er en af de ældste republikker i verden. Den første forfatning stammer fra året 1263. Republikken ligger vest for Rimini og nyder godt af ca. 3 millioner turister pr. år, som med euro som valuta køber momsfrit ind i de mange butikker. Derved spares i forhold til det omgivende Italien en moms på pt. 20%. San Marino er kendt for dets Formel 1 løb, Grand Prix di San Marino, der siden 1980 er blevet afviklet den første søndag i maj på Imola-banen i nærheden af Milano. På den måde har Italien to Grand Prix løb. San Marinos areal udgør 61 km². Der bor knap 30.000 indbyggere i landet, hvoraf en del opfatter sig som italienere og ikke santamarinere. Med denne størrelse er det ikke overraskende, at landet er erklæret neutralt med observatørstatus i De alliancefrie landes bevægelse. For en sikkerheds skyld har San Marino siden 1862 haft en venskabsaftale med Italien. Landet er medlem af OSCE (Organization for Security and Co-operation in Europe), Europarådet og FN  Landet styres af det såkaldte Storråd, der er landets lovgivende forsamling. Det består af 60 medlemmer, som vælges for fem år ved direkte valg. Storrådet vælger en regering på 10 medlemmer. Denne fungerer som landets øverste myndighed. Hvervet som hhv. statsoverhoved og regeringsleder varetages af to "kaptajner", der sidder seks måneder ad gangen fra hhv. 1. april og 1. oktober. Denne styreform minder lidt om konsul-styret i det gamle Rom. Det er lige før, at hele befolkningen kan nå at blive statsoverhoved eller medlem af parlamentet mindst én gang i deres tilværelse. Alle væsentlige beslutninger skal træffes i enighed mellem de to kaptajner. Man kan først genvælges til kaptajn efter 3 år. Når en valgperiode er overstået, kan enhver borger i de følgende tre dage få foretræde for en særlig ret og indbringe klager over den afgående kaptajns embedsførelse.
Hele denne lange smøre fandt jeg på nettet, vi gik rundt i gaderne som er meget smalle og stejle, fra parkeringspladsen som også var en autocamperplads  gik der elevator op til byen, dejlig nemt
Ja spiritus var ikke lige det han manglede, han havde enda så meget han solgte af det
Man kan komme med en svævebane til toppen af San Marino
jeg tror ham på træpladen var sømmet fast
Pragh
Vi overnattede  på Camp Fremunt i Pragh, der har vi været fø,r og gået en 100 meter hen af gade for at spise, det gjorde vi også denne gang, men det gør vi nok ikke igen. næste dag kørte vi ind til det gule marked, det var svært at finde en parkerings plads i nærheden, enten  måtte vi ikke holde ret lang tid eller så skulle vi have en parkerings tilladelse, efter nogen køren rundt, fandt vi ud af at man kan parker lige ved markedshallerne, det var noget nemmere efter at Bente havde brugt alle sine penge på markedet var det tid at køre videre
Det gule marked, her kan man købe alt det man står og mangler, og en del man ikke mangler (arkivfoto)
Hrensko

På vej ud af Tjekiet paserer vi Hrensko, vi ville op og se nationalparken, men der var langt at gå, så det duede ikke rigtig, i Hrensko er der noget lignende som det gule marked i Pragh, men vi kørte forbi, vi har været der en gang, og det var ingen fornøjelse

Hrensko der er der en slags gul marked
Heidenau
Vi kørte efter en autocamperplads i Heidenau, og fandt den, det var en grusplads lige langs banen, ikke det stilleste sted vi har holdt, men der var fine toilet og badeforholde, som vi benyttede, vi valgte at cykle op til et indkøbscenter, og det begyndte at regne lige som vi var kommet afsted, nå det var ikke så slemt endnu, men det regnede meget om natten, vi var forøvrigt de eneste på pladsen, kan det være fordi banen gik lige forbi
Der var lidt fugtig næste morgen
Kiel
Kiel autocamperplads, havde vi hørt godt om, så den ville vi prøve, som den sidste på denne tur her, pladsen er udmærket, men ligger langt fra byen det er der Kieler kanalen udmunder, og der er en sluse, og man kan holde helt ud til kanalen, og se på skibene der skal igennem slusen
Udsigt gennem forruden i camperen
Afslutning
Sommerferie turen 2010 er slut, vi kan nu se tilbage på endnu en dejlig tur, vi fik set det vi havde planlagt, Gardasøen og Sirmione havde vi set men ned gennem Italien til  Pisa, Bolsena og Pompei var jo nyt og spendende, tvers over Italien og rundt i Gargano Nationalpark, var også meget flot, men der er utroligt meget affald langs vejene, det er nu ikke så flot at se på, San Marino så absolut et besøg værd, Det var en dejlig sommerferie, som vi vil huske tilbage på i mange år.
Flot natur i Østrig

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

...
08.08 | 18:33

Det ser ud til at have været en god tur, men du vel klar over at de kører i den
forkerte side, eller det opdagede du ikke

...
07.08 | 23:52

Hvordan får man æg på bilen med en kokkylling ?

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE