Frankrig

Dag 9. Lørdag d. 22-9-2018

Efter morgenkaffen kørte vi videre langs Mosel, det er jo et meget betagende landskab, og den ene vinmark efter den anden, vi holdt el lille pause, for at købe lidt ind, der fik vi også en bolle og en kop kaffe, der skulle også diesel på Bumle, han skal da ikke snydes, næsten i Trier, forlod vi Mosel, og kom på motorvej mod Luxembourg , Luxembourg var sådan set hurtig overstået og så kom Frankrig, der kørte vi i lang tid på motorvej, men lige efter Nancy var det slut med gratis motorvej, så måtte vi ud på de større landeveje, i Rebeuville havde vi udset os en gratis stellplads, men den var allerede overfyldt, så vi kørte til Bazoilles sur Meuse, der var der en fin stellplads, ingen faciliteter, men gratis. Så gik vi lige en aftentur, og fandt en dimser eller to, det var op af bakke, både fysisk og med at finde dem, efter lidt terningspil var der Martha på tv et.

Langs Mosel
Luxemburg
Bazoilles Sur Meuse Frankrig

Dag. 10. Søndag d. 23-9-2018

Da vi spiste morgenmad var der 18 grader og små regn, ved ni tiden kørte vi videre af vores rute, vi havde ikke kørt ret langt inden der var 20 grader, men stadig lidt regn, vi kører jo ikke på betalingsveje, så det foregår jo af hovedveje og småveje, ruten i dag bød på rigtig mange sving, og noget utrolig ujævn asfalt, vi endte i byen Moulins, den første stell plats var der fyldt med personbiler, men vi kunne dog tømme vores tank, så vi kørte til den næste, hvor der var god plads, vi måtte dog have hjælp til at komme ind, der var bum for, men en rigtig flink mand kom susende og hjalp os med at få en billet. Vi gik en tur op i byen, vi troede at man kunne få noget at spise, men kl var bare halv fire, så det eneste vi kunne få var en cafe latte og en croissant det var udmærket, vi sad naturligvis ude i det gode vejr, på vejen hjem begyndte de forskellige spisesteder at åbne, men nu var vi ligeglade, vi fandt en lille biks hvor vi købte æg, smør og fransk brød, så det blev aftensmaden. Kl. er ni om aftenen og der er 32 grader i vognen og det stormer og regner udenfor.

Moulins
Moulins

Dag. 11 mandag d. 24-9-2018

Der var koldt her til morgen kun 10 grader, til gengæld har vi kørt på en fantastisk motorvej det meste af dage A75 det blev lidt bakket hen af vejen, men vi kom både op af bakke og ned af bakke, og til sidst endte vi ved Milan Viadukten, fantastisk byggeri, vejbanen er 240 meter oppe på det højeste sted, der var et besøgs center, som var lukket, vi fandt en stel plads i selve byen Milan, vejen her ind var ikke af de største, men vi kom sikkert frem, og efter det sædvanlige bøvl ved  bommen og nu holder vi på en dejlig sol beskinnet plads  og nu er der 23 graders varme. Vi gik en tur op i byen, var inde på en turist bureau og fandt ud af at besøgs centeret ligger et helt andet sted, så må vi se om vi kan finde det i morgen, der var ikke meget at se i byen, fik købt lidt i et supermarked, så må Bente selv lave aftensmaden. Vi gik en lille tur efter aftensmaden, der var lige fire dimser vi skulle have med, der var også to ældre mennesker mere der ledte efter dem, og ved fælles hjælp lykkedes det at finde dem, vi sluttede dagen med lidt terning spil, og Bjergkøbing på skærmen.

Milan Viadukten
Miland

Dag 12. Tirsdag d. 25-9-2018

Vi fik serviceret Bumle, og kørte op til udsigts punktet til Viaduc De Millau, der var langt at gå og stejlt, men der var lige kommet en bus med Franske pensionister, kunne de gå der op kunne vi også, der var en pragtfuld udsigt over det storslået bygningsværk, da vi kom ned igen til centret havde vi fortjent en kop kaffe, og det fik vi, en dejlig kop kaffe en da, Vi kørte videre og kom lidt op i højderne og så både får og kør, til sidst fandt vi en stell plads, i byen Port La Nouvelle . Vi gik en tur indtil byen, endte nede på havnen, ville gerne have en kold fadøl, men ingenting havde åben, gik rundt i byen, fandt ingen ting der havde åben, opgav det og ville finde stell pladsen, vi var vidst faret lidt vild, og så fandt vi et supermarked Super U, de havde en bager afdeling, der købte vi kaffe og noget at spise, det var tiltrængt, vi måtte lige have en kop kaffe mere at gå hjem på, da vi fandt stell pladsen, hvor Bumle stod og hvilede ud, var vi godt trætte, vi må konstanter at det er den kedeligste by vi har fundet, til gengæld er der meget liv omkring stell pladsen, der er veje på alle fire sider, plus et tog tæt der på.

Planen om at opføre en bro, der spænder over dalen Tarn fandtes allerede i 1987. Det var skyldes, at der var tung trafik på ruten fra Paris til Spanien i feriesæsonen og før opførelsen af Millau Viaduct, det skulle gå ned i Tarn River valley og passerer langs route nationale N9 nær byen Millau , forårsager svær overbelastning. Beslutning om at bygge broen blev foretaget i oktober 1991.

Millau viadukten er designet af franske bygningsingeniør Michel Virlogeux og britiske arkitekt Norman Foster. Michel Virlogeux er en bro specialist, der har designet mere end en 100 broer, herunder Pont de Normandie i det nordlige Frankrig. Norman Foster er en af de mest produktive britiske arkitekter i sin generation. I 1999 blev han tildelt Pritzker Arkitekturpris, ofte omtalt som Nobel-prisen i arkitektur.

Millau viadukten er en skråstagsbro i modsætning til den mere velkendte hængebro. I en hængebro, de store vigtigste kabler hænge mellem søjlerne og er forbundet med jorden i hver ende af broen. Vægten af dækket er overført til de vigtigste kabler og gennem dem til ankerpunkter på jorden. I en skråstagsbro overføres flere kabler fra hver søjle for at støtte en sektion af broen dæk omkring søjlen.

Opførelsen af Millau Viaduct begyndte i slutningen af 2001. Design af broen var konstruere det en enorm udfordring. Det startede med dyb fundament til at støtte den massive vægt broen ville sætte på søjler. 7 søjler vejer 700 tons hver skulle bygges. Søjlerne skulle være præcis i sted for broen skal blive en succes og signaler fra flere satellitter blev brugt til pin punkt position. Søjlerne blev afsluttet i November 2003. Søjle P2, med en højde på 244.96 m (803 ft 8 i), brød verdensrekorden for verdens højeste bridge pylon af mere end 50 m.

Efter søjlerne blev sat på plads, var dæk gled på toppen af søjler fra hver ende. Succes afhang af de to dele af mødet dæk med perfekt geometri. Trods de to ender af hvor broen er i forskellige højder og den lille kurve i design af broen, de to dele af dæk blev justeret i en centimeter. 14. December 2004, blev Millau Viaduct officielt åbnet af daværende franske præsident Jacques Chirac. Det tog lidt over tre år til opførelse af broen skal udfyldes. Det kostede op til 394 mio.

De højeste bro i verden er rangordnet efter deres strukturelle højde. Strukturelle højde er den maksimale lodrette afstand fra den øverste punkt af broen til det laveste synlige punkt på broen. Millau viadukten er den højeste bro i verden med en strukturel højde på 343 m (1,125 ft). Det er mere end 70 fod højere end sin nærmeste konkurrent Russky bro i Vladivostok, Rusland, som har en strukturel højde af 320.9 meter (1,053 fod).

De højeste bro i verden er rangordnet efter deres dæk højde. Dækket højde er faldhøjde afstanden fra brodæk (vejbanen på broen) til jord eller vand overfladen under broen span. Millau Viaduct har dækket højde 270 m (886 ft) og rangerer 15 på listen over højeste bro i verden. Sidu River Bridge i Kina er den højeste bro i verden med en højde på 496 m (1,627 ft). Men Millau viadukten er stadig den højeste bro i Europa.

Millau viadukten er rangeret som en af de store tekniske resultater af hele tiden. Det højeste punkt er 19 meter (62 ft) højere end det Eiffer tårn. Millau viadukten er så høj, at det glider over skyerne. Det betragtes som en af de smukkeste broer. Fartgrænsen på broen blev reduceret fra 130 km/t (81 mph) til 110 km/h (68 mph) fordi turister langsommere til at tage billeder. I 2006 modtog Millau Viaduct Udestående struktur Award af International Association for broen og strukturelle Engineering.

Viaduc De Millau
Viaduc De Millau
På vej til Port La Nouvelle
På vej til Port La Nouvelle
i byen Port La Nouvelle ja ja det er Frankrig

Her fortsætter Frankrig på hjemturen

Dag 45. Søndag d. 28-10-2018

Der var det nok vi havde lavet en fejl og ikke købt kaffe mens vi var i Spanien, det lykkedes dog til sidst, godt nok med en lidt alternativ måde at komme ind til kaffebaren, som vidste sig at være en restaurant, nå men vi kunne dag godt købe en morgen komplet, hvilket var en meget lille kaffe og et lille glas appelsin Juice, og en kage der lignede en grisetryne, vi kom ud på vejen igen med en lidt alternativ måde, og videre, vores mål var Cahors, der var langt, men vi kunne jo dele ruten i to, men der har været små regn og kun en 5 graders varme så vi kørte hele dagen og endte på en camperplads i Cahors, der holder en masse store trailere til lastbiler indrettet til et eller andet. I aften måtte vi have tændt for varmen, der er pisse koldt, et spil terning, og under dynen og se film,

Frankrig
På vej til Cahors
På vej til Cahors

Dag 46. Mandag d. 29-10-2018

Der er kun 5 grader uden for, nu er det vidst tid at finde lille Danmark, men vi skal lige se Cahors, her må Dronningen jo være kendt. Vi gik en tur i Cahors, fin gammel by vi købte, kaffe og kage i et bageri, hvor der også var hunde koldt, så kom vi forbi et engelsk sted, der var der varme og dejligt, men kaffen var dyr, så over til Bumle, og ud til Dronningens slot Caix, hun var der ikke så der var ingen til at passe butikken, så vi slap for at købe vin. Videre af små veje, vejret blev dårligere, og til sidst så sneede det, øv men efter mange timers kørren kom vi frem til byen Champeix hvor vi fandt autocamperpladsen, vi er de eneste der er her nu, vi har købt billet til pladsen, og poletter til strøm, El varmeren kørte helt til kl 6 så måtte den have en ny polet, men så kører den igen,

Cahors
Cahors
Cahors
Cahors Cayx
På vej til Cayx
Cayx
Cayx
På vej til Campeix
På vej til Campeix
På vej til Campeix
På vej til Campeix

Dag 47. Tirsdag d. 30-10-2018

Her ved ni tiden er der 4,8 grader uden for, så vi vil fortsætte hjem af, Bumle skulle lige på potten, så var vi på landevejen nordpå, ved Clermont-Ferrand så vi den kendte blå/gule bygning IKEA der måtte vi jo lige køre inden om, vi havde jo spist morgenmad, men vi kunne få en grisetryne (kage) crosang et glas juice, og kaffe for en euro, den var rigtig godt, så videre, temperaturen har svinget mellem 5 og 10 grader, der har været sol og skyer, men holdt tørt, det tager lang tid at køre på de små veje, men vi ser en masse og det koster ikke vejpenge, vi holder på en campings plads i Dijon, skal være ude inden kl 12 i morgen, for da lukker den ned for vinteren

IKEA Clermont-Ferrand
På vej til Dijon
Clermont-Ferrand

Dag 48. Onsdag d. 31-10-2018

Vi forlod   Dijon camping  tidligt, vi havde en ide om at nå Trier i dag, der var dejlig veje, og vejret var heller ikke så ringe en 10 graders varme, så det gik fint der ud af, på et tidspunkt bliver man jo kaffe tørstig, men det er ikke så let at finde steder de sælger kaffe i Frankrig som i Spanien, til sidst fandt vi et sted hvor vi kunne få vores kaffe, der var også en Lidl butik, den kikkede vi lige ind i, og købte da også lidt der, vider der ud af i den smukke natur i sin efterårs farver, i Luxemburg skulle vi jo købe diesel olie til Bumle, det har han fortjent,

På vej til Luxemburg
På vej til Luxemburg

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.11 | 20:32

Dejlige billeder, flot sat op en rigtig appetitvækker, hilsen herfra og ønsker jer en
rigtig god jul og godt nytår,niels chr

...
19.08 | 01:22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

...
18.07 | 20:35

Kiggede egentlig på den fine veterancamper på næstsidste foto, men du skrive nogle steder "med lys og hjerter"(?)... Du ved godt, at det er bordeller, ikk'?

...
30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE