Stauning Berlin

Onsdag d. 11-10-2017

Vi forlod Søparken ved ti tiden og kørte mod Oksbøl, hvor vi havde planlagt at finde dimser (geocach) men der var regnvejr, så det blev ikke til noget.

Torsdag d.12-10-2017

Ved ti tiden var det klaret nogenlunde op så vi tog regntøjet på og så ud og finde dimser (geocach) vejret var meget godt, der kom lidt regn, men vi var jo klædt på til det, vi fandt 22 stk. på en fire timer, så kørte vi til Bork havn, ved Ringkøbing fjord, nu blæste det rigtig meget, men vi fandt da tre dimser der, vi kørte så til Stauning fly museum, hvor der skulle være to års fødselsdag for DFAC der var kommet tre vogne før os, en af de andre var også geocacher, og vi fik en dejlig lang snak med ham, og vi var også lige ude og finde en sammen med ham.

Fredag d. 13-10-2017

Formiddagen gik med lidt snak, og opsætning af banner, vi var heldigvis mange til det da det ikke sådan lige er noget man gør, over middag kom der flere dryssene, så til sidst var vi 14 vogne samlet der, der var fælles spisning til aften, og almindelig snak bagefter.

De er dygtige de unge mennesker

Lørdag d. 14-10-2017

Kl. 10 skulle vi på guidet rundvisning på museet, vi blev delt i to hold, og så rundt og høre om de forskellige flyvemaskiner, det var meget interessant der er jo en imponerende samling bla. Alle de dansk byggede KZ flyvere, og en lille historie om nogle af dem, efter to timers rundvisning, var vi godt ømme i fusserne, vi var dog en lille håndfuld, der var med ude og se værkstederne og hangaren bagved, kl. to var der kaffe og boller oppe på balkonen, og en fantastisk god lagkage, så var der afslapning, eller dækspark og lidt sludren i krogene kl. 18 var der så fælles spisning på balkonen, der efter var der Lagkage bagt af Verner, og æblekage, med Portvin lavet af Jytte, Egon Novak havde sponseret lidt vin (12 liter) det arbejde vi så på hele aftenen, med at udrydde

Nå de to gamle fra Klokkerholm er også kommet til fødselsdag.
Rundtur i Stauning flymuseum
KZ fly det var det der var med i The Julekalender, med de Nattergale

Søndag d.15-10-2017

Efter morgenmaden og en del snak med de andre fra foreningen, var der tid at bryde op, det blev så ved middagstid, vi kørte til Stauning havn (hvem vidste at der var noget der hed det) der kunne vi tømme toilet og spildevand, der var faktisk en rigtig flot og stor havn, vi havde planlagt at køre til Süderlügum vi havde en tom gasflaske der skulle fyldes, det fik vi gjort, og kørte på Niebüller  backestube og fik sen middagsmad, eller tidlig aftensmad det er jo som man tager det, der efter kørte vi mod Berlin, det gik fint til Berlin ingen trafik kaos, det blev der så i Berlin, der hvor der skulle være en Stell plads, var der en bygge plads, den næste stell plads, fandt vi så heller ikke, så efter en del leden, og jeg gik en tur rundt fandt vi så en stell plads, Reismobilhafen Berlin, da var klokken så også blevet 22 så nu holder vi der.

Den stell plads vi endte med at finde sen aftenen, var ikke til mange stjerner.

Mandag d. 16-10-2017

Efter vi var stået op, spist morgenmad og snakket med ham der passer biksen her, gik vi op på den nærmeste store vej, og steg på bussen ind til Spandauer, som er en bydel og trafikalt knudepunkt, og ikke en kage som det er i Danmark, vi gik lidt rundt der, naturligvis ikke fordi vi ikke kunde finde toget indtil Berlin hovedbanegård, vi kom med det rigtige tog og ind på hovedbanegården, så gik vi rundt bla. Forbi Rigsdagen, der ankom vip. Folk med blå blink, så det var nok ikke ham der skulle tømme skraldespandene. Videre rundt og op på Unter den Linden hvor Brandenburg Tor er, oppe på Fridrichstad station, fandt vi et lille bageri, hvor vi fik en stor kop kaffe, og en bolle med lidt godt i, og kom til at sidde ned, det var dejligt, nå vi kunne jo ikke sidde der hele dagen, vi gik ud på gaden igen, men så var der en der solgte billetter til en tur på Spree, den tog vi så med på, en times tur forbi en masse fine bygninger, og en der fortalte om dem, da vi kom i land igen, gik vi mod Potsdam, hvor der er et stykke af muren, samt to museer eller besøgscentre, de havde naturligvis lukket om mandagen, så gik vi over til station Nordbahnhof hvor vi tog en sporvogn indtil hovedbanegården, op og med toget til Spandauer, og videre med bus ud til Raismobilhafen Berlin, vi hentede lige nogle pomfritter hende om hjørnet til aftensmad. Der er et fantastisk vejr her, over 20 graders varme dejligt.

Et af symbolerne på Berlin er vel Brandenburg Tor
På sejltur i solskind
Et stykke af den gamle Berlin mur

Tirsdag d. 17-10-2017

Efter gårsdagens strabadser, ca 9 km. På gåben sov vi godt, indtil flyene begyndte at lette, vi holder for enden af Tegel lufthavns startbane, så der er en del støj her. Nå vi drog igen i dag med bus og med tog indtil Hovedbanegården i Berlin, så med sporvogn ud til Alexander Platz her fik vi morgenmad ved en bager, det rakte ikke til mange kokkehuer, så gik vi rundt på pladsen, var inde i et kæmpe varehus, hvor du kunne købe alt det du ikke vidste du manglede, så steg vi på sporvognen igen indtil Hovedbanegården, og skiftede til en anden som kørte ud til resterne af Berlinmuren, hvor der var et besøgscenter, det var der nu ikke meget ved, men der var jo et mere, det var mest bøger og postkort og dibedutter fra muren, så gik vi ned til Friedeickstadt station, der kendte vi jo bageren fra i går, en stor kaffe og en bolle med pålæg, det var udmærket, op på første sal og med toget til Spandauer station, så lidt rundt i Altestaden i Spandauer, der var torvedag, flere steder, så ud til bussen, og til Raismobilhafen, den store led bus var stopfyldt. I dag har vi også haft dejlig solskin hele dagen, og over 20 graders varme.

Alexander Platz, der skal man jo på når man er i Berlin.
Alexander Plads i solskind

Onsdag d. 18-10-2017

Efter morgenmaden gik vi lige en tur, vi havde kik på to (dimser) geocach men fandt kun den ene, til gengæld fandt vi en bager, så var frokosten hjemme, bilen skulle serviceres med tømning af både det ene og andet, og der skulle vand på efter at det var gjort, forlod vi Raismobilhafen, nu er det så spændende om vi kan sove ude alt fly larmen, men vi er villige til at prøve, GPSen var sat til Niederfinow, det var da absolut ikke de mest jævne veje den fandt, men godt rystet nåede vi frem, hvor vi vil holde ved skibshejseværket, vi var lige ude og se efter en dims, men fandt den ikke, havde sat næsen op efter en Snitsel til aftens mad, men vi kom for sent, så Bente lavede noget lige så godt, det er ikke første gang vi holder ved skibshejseværket, det er et dejligt sted hvor vi kan se den imponerende konstruktion fra først i 30 erne de bygger på en ny og større, men sådan en beton klods i forhold til den gamle som er bygget i jern, der er nittet sammen.

Niederfinow skibshejseværk jeg bliver altid imponeret af denne fantastiske bygning, som hæver skibe 36 meter op, med mand og mus, eller hvad de nu har med
Niederfinow er jo i det gamle DDR

Torsdag d. 19-10-2017

Vi forlod Niederfinow efter en rigtig god nattesøvn, ingen larm fra flyvemaskiner kun en svag brummen fra skibshejseværket, kørte den lange tur 284 km. Til Hitzacker ved Elben, det startede med tåge og dis. Så havde vi sol og en 18-19 graders varme, og endte med dis igen og 15 graders varme, hele vejen har vi set masser af store træer der er væltede eller store grene er faldet af, så der må havde blæst hernede på et tidspunkt. Vi gik ind i den gamle by Hitzacker, kikkede på de smukke gamle huse, og ud over Elben, der har været højvandet her i tidens løb, godt 11 meter for nogle år siden, men de er godt sikrede her, med mure og sluser, der er et dejligt efterårs vejr her, dog ikke så varmt som vi er, vandt til, men en 14 grader, vi har jo ikke fået cnitzel endnu, og det blev heller ikke her, på vej tilbage til bilen kom vi tilfældig forbi en bager, der handlede vi lidt, aftenen gik med spil og en Dansk film på tv et, Piger i Trøjen.

Hitzacker ved Elben er en charmerende by, med gamle skæve huse, og et lille torv

Fredag d. 20-10-2017

Kl. 7 30 om morgenen var der så lige en lastbil der skulle rode med containere, det gik ikke stille for sig, nå men vi skulle jo også snart op. Vi forlod Hitzacker, og kørte mod Hamburg, vi var lige inden om Scharnebeck, for at se de to store skibshejs, og der var trafik i dem, det er nogle store konstruktioner, men her bygget i beton, det er ikke helt det samme at kikke på, som den gamle i Niederfinow, som er stål og nittet sammen. Her fra middagstid er der blevet regnvejr, det har vi ellers ikke haft siden først på turen. Bente havde fundet en fin og gratis steel plads i Molfsee, tæt på Kiel, da vi kom der var der biler over alt, vi blev ledt ind på en græsmark, regn og græsmark, er en dårlig kombination, vi sad fast men de var forberedt på det, så parkeringsvagten rekvirerede en traktor til at trække os fri, det kostede kun to pilsner, nå vi valgte så at opgive det hvad det nu end må være der kunne tiltrække så mange mennesker i regnvejr. Vi fandt en anden plads, på tabletten, i Sehestedt, og kørte der til, vi holder nu med forhjulene, næsten i Kieler kanalen, de store skibe sejler forbi ca. 50 meter herfra, og en lille færge suser frem og tilbage over kanalen, det regner ikke så meget mere, og der er fast grund under hjulene.

Den lille færge over Kieler kanalen, her ved Sehestedt, har mægtig travlt.
Her kommer et stort container skib sejlende lige for bi hvor vi holder

Lørdag d. 21-10-2017

Under morgenkaffen som vi nød samtidig med at vi fulgte med i den lille færges kamp med at flytte biler og personer fra den ene side til den anden side af kanalen, så gik vi en rundtur i byen, det tog ikke lang tid, da vi kom tilbage til bilen kom der et stort skib forbi ude på kanalen, vi ville køre til Süderlügum for at handle og få fyldt gas flasken, og så op til Niebüller Backstube, hvor jeg endelig fik min znitsel mit bratkartoflen, og så kunne jeg ikke spise det hele. Vi kørte til Auntoft for at se sort sol, vi havde ikke det rigtige udstyr med, gummistøvler, paraply, regnslag og sydvest her bliver vi så i nat.

Broen var fælles med toget, men vi ventede da gern

Søndag d. 21-10-2017

Vi kørte til Süderlügum og ind til Niebüller Backstube, for at få morgenmad, det er ikke så ringe der. Så kørt vi lidt rundt og kom til Flensburg hvor vi lige var inde i en forretning, hvor vi mødte nogle bekendte, så gik der jo lige en times tid, så kørte vi til vores bekendte dernede, hvor der var kaffe, senere aftensmad, kl.  8 30 gik turen til klokkerholm, hvor vi var ved midnat, det var så slutningen på denne efterårs tur, som vi nød meget

Bumle trængte til at komme i bad, efter sådan en efterårstur, de snitte majs i Tyskland, og der kommer lidt blader ud på asfalten.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

19.08 | 01:22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

...
18.07 | 20:35

Kiggede egentlig på den fine veterancamper på næstsidste foto, men du skrive nogle steder "med lys og hjerter"(?)... Du ved godt, at det er bordeller, ikk'?

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis