Koblens Mosel

Dag 4. Mandag d. 17-9-2018

Vi kørte ind til Nibüller Backestube og fik vores morgenmad, derefter af små kringlede veje mod Glückstad, ja vi skulle da lige med en færge over Kiler kanalen ved Hohenhörn , der var lang kø ved Glückstad færgen men efter en times tid var vi med over, på den anden side gik det så galt med gps, den ledte os i en forkert retning, den har nok fået en forkert koordinat, nå men vi kom da på den rigtige retning igen og landede på en autocamperplads i Wildeshausen fin plads til en femmer, der var fantastisk vejer hele dagen op til en 25-26 graders varme.

En lille færge tur

Dag 5. Tirsdag d. 18-9-2018

Efter morgenmaden kørte vi fra den dejlige plads og ud på motorvejen, og så mod Koblenz, der var rigtig megen trafik, og lange køer med lastbiler, meget af vejen kunne vi heldigvis være i spor to, og uden om lastbilerne, men nogle steder er der ikke brede nok i spor to, så må vi jo ind til lastbilerne, jeg er glad for at jeg ikke er lastbil chauffør dernede, det er min tålmodighed ikke til, nå men godt over middag kom vi til Knaus-Campingpark, der ligger lige der hvor Mosel og Rinen løber sammen, et meget fin sted, som prisen også bærer præg af, vi tog den lille personfærge over til Koblenz by, gik en lille tur der, fik lidt at spise og inden vi tog den lille færge tilbage til Campingparken fik vi en helt fortjent øl, vi kom i snak med nogle mennesker fra Hjallerup, som også holdt der, vi fik et rigtig langt varmt bad.

Den lille færge over Mosel fra campingpladsen til Deutsches Eck

Koblenz er en tysk by med 106.417 indbyggere (ultimo 2009), der ligger på den vestlige bred af Rhinen, hvor Mosel flyder ud i Rhinen.

De to floder løber sammen ved landtangen Deutsches Eck, hvorpå der i 1897 blev bygget en 37 meter høj rytterstatue af kejser Wilhelm 1.

Koblenz blev etableret som en militærpost af Drusus omkring 8 f.Kr., og byen fejrede sit 2.000-års-jubilæum i 1992.

Mange millioner bomber blev kastet ned over Nazityskland, og i december 2011, hvor vandstanden i Rhinen var særligt lav, dukkede to bomber fra 2.verdenskrig op: En engelsk bombe på 1,8 ton og en mindre amerikansk bombe. Fundet førte til, at man i Koblenz gennemførte den største masseevakuering siden krigen. Den mindre amerikanske bombe blev sprængt på stedet. Den store bombe blev desarmeret.[2]

Sikkert et par tyskere
Ja der var varmt

Mosel, fr. Moselle, 545 km lang flod i Nordvesteuropa med et afvandingsområde på 28.430 km2.

Mosel udspringer i den sydlige del af Vogeserne nær Grand Ballon og løber nordpå på vestsiden af Vogeserne, vest om Nancy, videre nordpå forbi Metz; den franske del udgør 200 km. Derpå danner floden over en strækning på ca. 30 km grænse mellem Luxembourg og Tyskland og løber herfra i store slyngninger frem til Koblenz, hvor den munder ud i Rhinen.

Ifølge en traktat mellem Frankrig og Tyskland fra 1956 blev Mosel udvidet og uddybet, hvilket skulle være en del af kompensationen for tilbagegivelsen af Saarland til Tyskland.

Sejlrenden er minimum 40 m bred og 2,5 m dyb og kan besejles af flodbåde på op til 1500 t. Højdeforskellen på 90 m mellem Rhinen og Diederhofen i Lorraine overvindes ved hjælp af 14 sluser, hvoraf de ti ligger i Tyskland. Til de fleste af sluserne er knyttet vandkraftværker.

Arbejdet var afsluttet i 1964, men Mosel har aldrig fået den betydning som transportåre, man havde håbet på. Kanalisering og sluser skulle også om ikke helt hindre så dog virke begrænsende på de ofte forekommende oversvømmelser, men også efter kanaliseringen har der været flere store oversvømmelser, oftest i forbindelse med en pludselig, stor forårsflom.

Vin

Mosel danner sammen med bifloderne Saar og Ruwer det tredjestørste vinområde i Tyskland. De 13.000 ha vinmarker er delt mellem 11.000 avlere, og omkring 70% af vinen tappes af store vinhuse eller kooperativer. Mere end halvdelen sælges under fællesnavne som Piesporter Michelsberg og Zeller Schwarze Katz og er lavet af druen müller-thurgau.

De bedste vine kommer fra de op til 65% stejle vinbjerge ved Bernkastel. Her trives druen riesling i den skiferholdige jord og giver stålagtige, elegante og sprøde vine med den særlige frugt og syre, som også findes i topvine fra Saar og Ruwer — i deres stil verdens bedste vine.

Vinmarker
Druernes kvalitet studeres meget nøje
Dejlige efterårs farver
En af de mange turbåde

Dag. 10. Søndag d. 23-9-2018

Da vi spiste morgenmad var der 18 grader og små regn, ved ni tiden kørte vi videre af vores rute, vi havde ikke kørt ret langt inden der var 20 grader, men stadig lidt regn, vi kører jo ikke på betalingsveje, så det foregår jo af hovedveje og småveje, ruten i dag bød på rigtig mange sving, og noget utrolig ujævn asfalt, vi endte i byen Moulins, den første stell plats var der fyldt med personbiler, men vi kunne dog tømme vores tank, så vi kørte til den næste, hvor der var god plads, vi måtte dog have hjælp til at komme ind, der var bum for, men en rigtig flink mand kom susende og hjalp os med at få en billet. Vi gik en tur op i byen, vi troede at man kunne få noget at spise, men kl var bare halv fire, så det eneste vi kunne få var en caffe latte og en crossant det var udmærket, vi sad naturligvis ude i det gode vejr, på vejen hjem begyndte de forskellige spisesteder at åbne, men nu var vi ligeglade, vi fandt en lille biks hvor vi købte æg, smør og fransk brød, så det blev aftensmaden. Kl. er ni om aftenen og der er 32 grader i vognen og det stormer og regner udenfor.

Moulins

Dag. 11 Mandag d. 24-9-2018

Der var koldt her til morgen kun 10 grader, til gengæld har vi kørt på en fantastisk motorvej det meste af dage A75 det blev lidt bakket hen af vejen, men vi kom både op af bakke og ned af bakke, og til sidst endte vi ved Millan Viadukten, fantastisk byggeri, vejbanen er 240 meter oppe på det højeste sted, der var et besøgs center, som var lukket, vi fandt en stell plads i selve byen Millan, vejen her ind var ikke af de største, men vi kom sikkert frem, og efter det sædvanlige bøvl ved  bummen og nu holder vi på en dejlig sol beskinnet plads  og nu er der 23 graders varme. Vi gik en tur op i byen, var inde på en turist bureau og fandt ud af at besøgs centeret ligger et helt andet sted, så må vi se om vi kan finde det i morgen, der var ikke meget at se i byen, fik købt lidt i et supermarked, så må Bente selv lave aftensmaden. Vi gik en lille tur efter aftensmaden, der var lige fire dimser vi skulle have med, der var også to ældre mennesker mere der ledte efter dem, og ved fælles hjælp lykkedes det at finde dem, vi sluttede dagen med lidt terning spil, og Bjergkøbing på skærmen.

Dag 12. Tirsdag d. 25-9-2018

Vi fik serviceret Bumle, og kørte op til udsigts punktet til Viaduc De Millau, der var langt at gå og stejlt, men der var lige kommet en bus med Franske pensionister, kunne de gå der op kunne vi også, der var en pragtfuld udsigt over det storslået bygningsværk, da vi kom ned igen til centret havde vi fortjent en kop kaffe, og det fik vi, en dejlig kop kaffe en da, Vi kørte videre og kom lidt op i højderne og så både får og kør, til sidst fandt vi en stell plads, i byen Port La Nouvelle . Vi gik en tur indtil byen, endte nede på havnen, ville gerne have en kold fadøl, men ingenting havde åben, gik rundt i byen, fandt ingen ting der havde åben, opgav det og ville finde stell pladsen, vi var vidst faret lidt vild, og så fandt vi et supermarked Super U, de havde en bager afdeling, der købte vi kaffe og noget at spise, det var tiltrængt, vi måtte lige have en kop kaffe mere at gå hjem på, da vi fandt stell pladsen, hvor Bumle stod og hvilede ud, var vi godt trætte, vi må konstanter at det er den kedeligste by vi har fundet, til gengæld er der meget liv omkring stell pladsen, der er veje på alle fire sider, plus et tog tæt der på.

Planen om at opføre en bro, der spænder over dalen Tarn fandtes allerede i 1987. Det var skyldes, at der var tung trafik på ruten fra Paris til Spanien i feriesæsonen og før opførelsen af Millau Viaduct, det skulle gå ned i Tarn River valley og passerer langs route nationale N9 nær byen Millau , forårsager svær overbelastning. Beslutning om at bygge broen blev foretaget i oktober 1991.

Millau viadukten er designet af franske bygningsingeniør Michel Virlogeux og britiske arkitekt Norman Foster. Michel Virlogeux er en bro specialist, der har designet mere end en 100 broer, herunder Pont de Normandie i det nordlige Frankrig. Norman Foster er en af de mest produktive britiske arkitekter i sin generation. I 1999 blev han tildelt Pritzker Arkitekturpris, ofte omtalt som Nobel-prisen i arkitektur.

Millau viadukten er en skråstagsbro i modsætning til den mere velkendte hængebro. I en hængebro, de store vigtigste kabler hænge mellem søjlerne og er forbundet med jorden i hver ende af broen. Vægten af dækket er overført til de vigtigste kabler og gennem dem til ankerpunkter på jorden. I en skråstagsbro overføres flere kabler fra hver søjle for at støtte en sektion af broen dæk omkring søjlen.

Opførelsen af Millau Viaduct begyndte i slutningen af 2001. Design af broen var konstruere det en enorm udfordring. Det startede med dyb fundament til at støtte den massive vægt broen ville sætte på søjler. 7 søjler vejer 700 tons hver skulle bygges. Søjlerne skulle være præcis i sted for broen skal blive en succes og signaler fra flere satellitter blev brugt til pin punkt position. Søjlerne blev afsluttet i November 2003. Søjle P2, med en højde på 244.96 m (803 ft 8 i), brød verdensrekorden for verdens højeste bridge pylon af mere end 50 m.

Efter søjlerne blev sat på plads, var dæk gled på toppen af søjler fra hver ende. Succes afhang af de to dele af mødet dæk med perfekt geometri. Trods de to ender af hvor broen er i forskellige højder og den lille kurve i design af broen, de to dele af dæk blev justeret i en centimeter. 14. December 2004, blev Millau Viaduct officielt åbnet af daværende franske præsident Jacques Chirac. Det tog lidt over tre år til opførelse af broen skal udfyldes. Det kostede op til 394 mio.

De højeste bro i verden er rangordnet efter deres strukturelle højde. Strukturelle højde er den maksimale lodrette afstand fra den øverste punkt af broen til det laveste synlige punkt på broen. Millau viadukten er den højeste bro i verden med en strukturel højde på 343 m (1,125 ft). Det er mere end 70 fod højere end sin nærmeste konkurrent Russky bro i Vladivostok, Rusland, som har en strukturel højde af 320.9 meter (1,053 fod).

De højeste bro i verden er rangordnet efter deres dæk højde. Dækket højde er faldhøjde afstanden fra brodæk (vejbanen på broen) til jord eller vand overfladen under broen span. Millau Viaduct har dækket højde 270 m (886 ft) og rangerer 15 på listen over højeste bro i verden. Sidu River Bridge i Kina er den højeste bro i verden med en højde på 496 m (1,627 ft). Men Millau viadukten er stadig den højeste bro i Europa.

Millau viadukten er rangeret som en af de store tekniske resultater af hele tiden. Det højeste punkt er 19 meter (62 ft) højere end det Eiffer tårn. Millau viadukten er så høj, at det glider over skyerne. Det betragtes som en af de smukkeste broer. Fartgrænsen på broen blev reduceret fra 130 km/t (81 mph) til 110 km/h (68 mph) fordi turister langsommere til at tage billeder. I 2006 modtog Millau Viaduct Udestående struktur Award af International Association for broen og strukturelle Engineering.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

19.08 | 01:22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

...
18.07 | 20:35

Kiggede egentlig på den fine veterancamper på næstsidste foto, men du skrive nogle steder "med lys og hjerter"(?)... Du ved godt, at det er bordeller, ikk'?

...
30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE