Sommerferie 2013 Croatien

28-6-2013 Fredag

Bente fik fri kl. 13 15 og vi kørte kl. 14 00 vi fik aftensmad i Kolding storcenter. Holdt en lille pause i Braunetal hvor vi fik tanket. Der var lidt kiks i GPS ’n, da vi fik det ordnet kørte vi mod Kassel hvor der skulle være en stelplads. Det var der så ikke så vi overnattede på rasteplads Hasselberg hvor der var en masse andre der overnattede på vej sydover. Så der var en masse støj, det meste af vejen foregik i små regn, så en lidt trist start på ferien, men så kan det vel kun blive bedre

Der var lige et lille hjørne til os

29-6-2013 Lørdag

Efter en nat med megen uro stod vi op kl. 8 00 spiste morgenmad trafikken gik fint ude på 7 ern så vi kørte sydpå i regnvejr, da vi drejede af 7ern og ud på 3ern blev der bare kø og sådan blev det ved i lang tid liste af sted og lige pludselig fart på igen, men ca. 60 km. Fra den Østrigske grænse fandt vi så vores mål for dagen Harras Autocamperplads lige ved Seemsee, vi ankom ved 16 00 tiden og det regnede fælt og vi fik parkeret slappede lid af og ved 18 30 tiden gik vi over i Biergarden og spiste aftens mad, den lokale Biergarden hund var rundt ved alle bordene for at se om der skulle falde lidt af, ikke fordi den trængte til mad men sådan mere for selskabs skyld.

Autocamperplads Harras Birgarden

30-6-2013 Søndag

Vi  var tidlig oppe fik et bad og noget morgenmad, og så kørte op i byen for at finde en tank så kørte vi mod Østrig ind på en tankstation for at købe vignetter til Østrig og Slovenien, da vi kom ind i Østrig kom der sol i stedet for regn dejligt, på en rasteplads ved                                 holdt Palle og Lisbeth så der fik vi lige en lille snak, og på med de korte bukser og videre mod Slovenien over grænsen og videre mod Croatien dejligt vejr vi ankom til campingpladsen ca. kl. 15 00 fik vores plads og fik rigget til og så var det bare at nyde solen, der var fest hele aftenen i nærheden med fuld musik, kl. 24 00 var der fest fyrværkeri, vi tror de fejrede at de kom med i EU den 1-7-2013

Her skal vi bo i syv dage, billedet er taget fra vandkanten

1-7-2013 Mandag

Vi sov lidt længe men det er jo også ferie nu, den stod på ren afslapning i dag, vi gik i butikken og købte et flute til vores aftensmad, efter mad og opvask og et bad gik vi ud og fik en capuchino, og så hjem for at se film

Vi tror det er turbåden til Venedi

2-7-2013 Tirsdag

Vi nød det gode vejr gik en lang tur, kl. 17 15 gik vi ind til Porec, vi gik en lille omvej der ind, der var godt nok langt, det er et stor turist område med lejligheder og hoteller og en masse aktivitet ved vandet, oppe i den gamle by var der restaurant efter restaurant hvor der står en og forsøger at kapre kunder hos de mange turister, efter vi havde kikket lidt på byen fandt vi også en restaurant hvor vi fik vores aftensmad, det var tiltrængt efter den lange gåtur, men efter vi havde spist skulle vi jo hjem igen, men her fandt vi da heldigvis en noget kortere tur, så vi var hjemme ved 22 tiden, så var der film tid og vi skulle jo også pleje vores vabler, efter den lange gå tur.

Det er så ham der skal få kunder i butikken, det lykkedes jo også at narre os der ind
Skilter der frister med ture ud på vandet

3-7-2013 Onsdag

I dag var der dømt afslapning, oven på strabadserne i går, der kom til at blæse en del om eftermiddagen, men der var stadig en god varme, vi gik ud til en frugt bod og købte forskellige varer, vindruerne var meget bedre og større end dem vi havde købt i den lokale butik.

Billedet er taget ved frugtboden

4-7-2013 Torsdag

Vejret er fint med 36 grader, der kom en lille tordenbyge sidst på eftermiddagen, men det var så lidt at ruderne ikke engang blev våde, dejlig dag

En lille gæst der kom forbi

5-7-2013 Fredag

I dag tog vi cyklerne ned på jorden, og cyklede til Porec ved halv ti tiden, det var godt nok anstrengende, men lettere end at gå, vi gik rundt i byen, fik en sodavand, kikkede på de forskellige boder med en masse vi simpelthen ikke kan undvære, men vi prøver alligevel, vi ved jo hvor det kan købes nu, det er et sandt turist mekka med hoteller, turbåde med glasbund, og både til forskellige steder i området, bla. Venedig, det var varmt, meget varmt, så da vi havde gået omkring i den gamle by og pustet, fandt vi tilbage til cyklerne, og kørte hjem, resten af dagen prøver vi at komme til hægterne igen, og så skal vi havde fundet grillen frem og lave noget aftensmad på den.

Det er så flot her i Porec
En flot kirke i Porec

6-7-2013 Lørdag

Der er meget varmt, så vi laver ikke noget

En lille gæst besøgte os, den er lidt genert den mangler nemlig det meste af halen

7-7-2013 Søndag

Vi stod tidligt op og fik noget morgenmad, så fik vi ryddet alt på plads rystet myrerne af gulvtæppet og markisen, så tjekkede vi ud kl. 8 00 og begyndte at køre mod Plitvice nationalpark, vi havde sat GPSen til at undgå betalingsveje, så vi var lidt spændte på hvor vi kom hen, vi kørte tværs over til Adriaterhavet og langs med Adriaterhavet gennem Zogore og Besec og langs med øen Cres, det blæste meget kraftig, og hele vejen langs havet til Rijeka. Ved Sveti Kuzam var der nogle høje veje, som snoede sig vældig meget. Ved Bakarac som ligger for enden af en lille fjord, blæste det så voldsomt at vandet hvirvlede op som små tornadoer. Vi fulgte E 65 til Novi Vinodolski hvor vi ville i Lidl efter brød, men det er en turistby med strand og sager, der kunde vi ikke holde, så ingen brød. Videre af E 65 til Senj hvor vi drejede af på D 23, så gik det op af bakke med snoede små veje, vi kørte et lille stykke på vej D 50, så ville GPSen pludselig dreje ind af en meget lille vej, nå ja vi skulle jo ikke nå noget, så pyt. Den lille vej vi kørte på var ikke bredere end vores bil, men vi mødte også kun en bil der. der var en masse hus ruiner, på vejen, den lille vej slap op, og vi drejede af på vej Z 5128 det var det samme masser af sving, og en meget smal vej, og igen en masse hus ruiner, vi kom til at snakke om, om det var fra krigens tid, da vi så kom til en stor strækning, hvor man ikke måtte gå i skoven for landminer, og der var mindesten for faldne krigere i 1992, så blev vi enige om at det var fordi der havde været krig at der var så mange hus ruiner. Vejen var ikke blevet bredere, men så var der lige pludselig nærmest ingen vej, kun et bladret hjulspor at køre efter, men det kom vi også igennem, Bente må jo vaske alt det bladder af når vi kommer hjem. Ved Lica Jensenica kom vi på vej D 42 som går til Plitvice Nationalpark, men inden vi kommer der skal vi lige overnatte på Autocamp Korana.

Smukt landskab
Vi går ud fra at det er skudhuller fra krigens tid
Det er vidst et håndværker tilbud, men der er mange af dem

8-7-2013 Mandag

Efter en nat med lyn og torden og masser af regn, stod vi op til overskyet men tørt vejr. Vi havde bestemt os for en tur i Plitvice national park, så ved 8.30 tiden kørte vi fra pladsen, og mod parken, der var kun få km. dertil, ind og købe billet 110 kuna inkl. en tur med en el færge og en med toget, som viste sig at være en Unimok med ekstra vogne koblet sammen. Det er et fantastisk flot område med diverse vandfald af varierende bredde og højde, men man bliver altså noget træt i fusserne, af alt det traveri. Efter en ca. 4 timers tid syntes vi det var nok, ud til bilen og videre mod Rakovica, der skulle være nogle gamle huler, vi havde fundet en brochure hos informationen på Korana, der var kun ca. 12 km dertil så vi ville da lige se hvad det var for noget, da vi kom dertil var der et hold på tur derinde, så vi måtte lige vente omkring 40 min, inden det blev vores tur, der nåede da heldigvis også at komme lidt flere, så skulle vi jo ikke ind, kun os to. Efter turen i hulen (ca. 45 min og en knap halv km) bestemte vi os for at tage en overnatning mere på Korana, få et skønt bad og så skal fødderne have hvile.

Plitvic Nationalpark meget smukt område
Det er meget smukt, vandet er fuldstændig klart
Smukt
Hulerne i Rakovica

9-7-2013 Tirsdag

Vi forlod campingpladsen, lod Gpsen bestemme ruten, dog uden at køre på betalingsveje, vi fulgte D 42 til Vrbovsko så af nogle små veje gennem bjergene, det er meget stejl nogle steder op til 14 grader, så er det at Ducatoens bremser kommer til kort, den bremser ikke nok i motoren til den vægt den har, så vi holdt en lang siesta så de kunde køle af, der hvor vi holdt kunde vi se broen til Krk vel over broen 46 kuna fattigere kørte vi gennem hele øen til Baska hvor vores næste campingplads, her fik vi så stillet op, klodser under hjul, stole og små borde ud, så må vi se om vi kan nøjes med det, desto mere man slæber ud desto mere Skal der jo ryddes ind, og det er jo ferie

Vi er heldigvis ikke bange for storken mere
Der er god tid til en bid brød, mens bremserne køler af
Broen til Krk

10-7-2013 Onsdag

Har været ned efter morgenbrød, så nu sidder vi mætte og tilfredse her kl. 10 00 og små fryser der er kun 29 graders varme, temperaturen steg til 36 grader, i løbet af dagen. Til aften gik vi ned til Baska, hvor vi gik på kajen og kikkede på skibe og restauranter, på vej tilbage gik vi ind på en restaurant for at få noget aftensmad og en kold drinks, da tjeneren fandt ud af at vi kom fra Danmark, byttede han menu kortet med et på Dansk, som han var vældig stolt af at de havde, Bente bestilte kalkunbryst med salat, salaten var noget rå hakket løg, og noget rødt noget, Gunnar bestilte rumpstek med side parabol, tjeneren kunde ikke rigtig forklare hvad side parabol var, nå men der kom et stykke kød med pomfritter, der var så lidt rå løg tilovers fra Bentes mad samt en klat sennep, maden var ok, men hvad de har brugt til at oversætte til Dansk kan man jo kun gætte på.

Et kik udover byen Baska
Baska havn folk nyder det gode vejr

11-7-2013 torsdag

I dag har vi slappet rigtig meget af, snakket lidt med naboen. Men så her til aften, lige efter vi havde bestemt os for at gå ned til byen og få en stor cappuccino og en kæmpe isdessert, ja så skulle det selvfølgelig trække sammen over hovedet på os, en ordentlig gang lyn og torden, og allerførst en gang hagl. Så ingen is og cappuccino til os, men vi havde jo nogle af militærets feltrationer, de er faktisk udmærkede

Det er sikkert også meget sundere end en stor fed is

12-7-2013 fredag

Efter morgenmad og en lille snak med naboerne, pakkede vi sammen og kørte mod Slovenien. Vi ville egentlig bare køre derigennem, men vi så  indtil flere reklamer for Postojnska Jama, det er kalkstenshuler eller grotter. Man starter med at vælge hvor meget man vil se, 1­­-2 er grotte plus alt hvad der lever i grotten, 1-2-3 er det samme plus Predjama Castle, den tog vi, der var lige et kvarter til turen, så af sted op til hvorfra den skulle starte, guiden var engelsk talende. Vi startede med at gå ind og sætte os i ”togvogne” der er lige plads til to personer på hvert sæde, og så af sted det gik, ned og rundt og hvad ved jeg, efter 2 km skulle vi af, turen tog ca 90 min alt i alt, ingen trapper alle steder var gangene plane men skrå, guiden standsede flere steder på turen og fortalte om de forskellige rum og stalaktitter, stalakmitter og søjler hvor de to foregående er vokset sammen, vel ude igen skulle vi så se at finde slottet, det lå bare lige 9 km derfra, nå ud i bilen og af sted til slottet, der er bygget ind i klipperne, det var et noget specielt sted. Færdig  med , videre til Østrig, vi fandt et sted i nærheden af Klagenfurt, her bliver vi til søndag

Indgangen til Postojnske Jama
Predjama Castel mærkelig sted at bygge et slot

13-7-2013 lørdag

Hele dagen er brugt på afslapning.

14-7-2013 søndag

Vi startede rimelig tidligt, kørte resten af vejen gennem Østrig, og nåede lige inden vi kørte ud af Østrig at få en fartbøde, og så på en søndag, nå det var så lige 30 euro i den Østrigske statskasse. Vi stoppede ved 16 tiden ved et gasthaus på et skicenter ved Bischofswiesen lige uden for Berchtesgaden, her skal vi have vores aftensmad i det varme küche. Inden vi gik op og spiste hørte vi klokker, det viste sig at være en flok køer af diverse størrelser, der vandrede frit omkring. Så kunne vi bedre forstå at restauranten var hegnet ind.

Kedelig type og så kostede han os 30 euro, han er også dårlig på billede
Fin autocamperplads, og så var den gratis
Mon ikke de får tinitus med den store klokke til at bimle hele tiden

15-7-2013 mandag

I dag har vi kørt det meste af dagen, til kl.ca. 15.30. Vi havde fundet en autocamperplads i Fulda, så der tog vi ind og stillede bilen. En tur rundt på pladsen, næsten kun tyske campere, på nær en tre stykker. Efter aftensmaden gik vi en tur i byen, spændende  gammel  bydel, der var lige en iscafe, så vi skulle da lige have os en is, det blev en isdessert, puha den fyldte, vi havde jo også bestilt en stor cappuccino med fløde, nå det gled da ned, og så gik vi tilbage til bilen og slappede af.

Fulda

16-7-2013 tirsdag

Solskin og 28 gr. Vi havde besluttet os for at køre til grænsen og overnatte, så den var bare på motorstien og nordpå. Vi tog lige en lille omvej, ud at spise ved Bussmann’s i en lille by ved navn Wallsbüll, det er godt, og nogle store portioner. Tilbage ved grænsen, ved 19 tiden, ingen derhjemme skulle have købt noget, så vi fik handlet, og så ville vi køre hjem, det blev godt nok en lang dag, men vi var da hjemme ved midnat.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Anitta og Johnny Hansen | Svar 15.09.2013 21.19

hej med jer det ser ud til at det har været en god tur
nb har fået ny e-mail

Inge | Svar 12.08.2013 17.52

Hyggeligt at følge jer på jeres tur sydover og rundt dernede. Men pu ha hvor må det havde været varmt at skulle sove inde i camperen.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

08.08 | 18:33

Det ser ud til at have været en god tur, men du vel klar over at de kører i den
forkerte side, eller det opdagede du ikke

...
07.08 | 23:52

Hvordan får man æg på bilen med en kokkylling ?

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis