Sommertur 2018

D. 19 7 2018

Vi startede vores tur men et par gode venner, på vej til Vildmosecentret i Dokkedal, drejede vi lige ind for at se Remisen i Dokkedal by, det er smedeværkstedet til vedligeholdes af banen der var i vildmosen, det hele står der som da det blev brugt til at lave togene til transport af tørv, der er nogle friske unge mennesker ( 60+)der arbejder der hver Tirsdag formiddag, med at restaurer et gammelt lokomotiv, det er et besøg værd, Fra Remisen kørte vi ud i vildmosen,  Først til besøgscentret, vi var blevet lidt tør i halsen, så en kop kaffe, og en sandvits var sagen, efter det kørte vi ud til lille sø, her parkerede vi, og gik nogle ture rundt for at se en elg, den sidste tur var noget lang, men ingen elg, var at se.

Det hele bliver trukket med en motor.
Den gamle værktøjstavle
Fin lille lokomotiv
Masser af traner i Vildmosen

D. 20-7 2018

I dag var vi så på besøg på Gl. Estrup, som jo er et Herregårds museum, Fredag er gratis at komme ind, det er jo lige vores pris, hvor vi var rundt i hovedbygningen, flotte værelser, og i de resterende bygninger, Mutter nede i køkenet havde lavet boller og kage, det måtte vi da lige smage på, rundt og se på forskellige ting, bla. gamle landbrugsmaskiner, og i den gamle smedje. hvor der var gang i essen. Vi sluttede dagen ude ved nogle stendysser, her overnattede vi også.

Gl.Estrup, flot slot med herregårds museum
Mutter i kækkenet
Et af de fine værelser på Gl.Estrup

D. 21 7 2018

I dag besøgte vi Kattegatcentret, og så alle de mange forskellige fisk, og ikke mindst hajerne, det er mange år siden vi var der sidst, så der var nok at se på, der er ingen billeder af fiskene eller hajerne beklager, men vi gik en tur på lystbåds havnen om aftenen, hvor de store og små lyst skibe lå, på autocamperpladsen så vi en lidt alternativ camper. vi sluttede dagen med at køre til Æbletoft, hvor vi må holde ved Kvikly, vi gik lidt rundt i byen, inden vi sluttede med et spil terning.

Kategatcentret
Store skibe i Grenå havn

D 22 7 2018

Vi startede dagen med friskbagt morgenbrød, så blev vi enig om at besøgte Skandinavisk dyrepark, der har vi aldrig været før, men det var en stor oplevelse, vi så ulvene blive fodret, godt nok med nogle godbider, og så var der jo alle isbjørnene, syv tror jeg der var, og nu så vi jo ingen elg i Vildmosen, men her var der tre der hyggede sig i vandet/mudret. de brune bamser legede i vandet, bortset fra dem der bare hvilede sig, det er så absolut et godt sted at besøge, da vi var færdige i dyreparken, måtte vi tage afsked med vores venner fra Ørum, de skulle hjem, så må vi jo se om vi kan finde på noget alene, tusinde tak til Birte og Poul, for at de gad høre på os i flere dage

Måske den beder om knapt så varmt vejr, der er meget varmt for en isbjørn, ja osse foe vi andre
De er ikke så dumme de der tre bamser, det er nok dejlig kold vandet.
Så fik vi alligevel set en elg

D 23 7 2018

Vi var nu på egen hånd, valgte at køre lidt rundt på Fyn. vi skal jo finde nogle dimser (geocach) og få lidt motion, det skulle være sundt

Fyn er fin

D 25 7 2018

Efter at vi havde kørt rundt på Fyn og Langeland, kørte vi til en dejlig autocamper plads i Ubberup Tingvejen 29 hvor der var plads nok til os, og de flinke værter bød på kaffe på terassen, det var rigtig hyggeligt, de anbefalte en tur til Røsnes, som ligger ikke ret langt fra camperpladsen, så der kørte vi så til, når vi nu var der, kunne vi jo lige så godt se om vi kunne finde et par dimser, så det gik vi så efter, og kom op til fyrtårnet, det var meget varmt, så vi investerede i en vandis, dejlig ned på stranden for at se en sjelder, der er gravet ind i brinken, med direkt udsigt til havet, vi gik videre i vores jagt på dimser, det blev en meget hård tur, det er meget kuperet der ude, men utrolig flot natur, godt trætte efter en gå tur på næsten syv kilometer vendte vi tilbage til camperpladsen i Ubberup, og igen en hyggelig snak med værtsparret.

Røsnæs fyr

D 26 7 2018

Vi forlod det flinke værtspar, og kørte til Andelslandsbyen Nyvang http://www.andelslandsbyen.dk/

ved Holbæk igen en varm og solrig dag, vi startede med kaffe og kage i det gamle bageri, det smagte rigtig dejligt, rigtig håndværker brød, det er et stort område at komme rundt på, og der er mange fine huse, hvor der er folk i det rigtige tøj der går og pusler med ting man lavede på den tid, man kunne få kaffe og fedtemadder, vi sprang over, vi havde jo lige drukket kaffe, nede på brandstationen var der en der kunne fortælle en masse om det de lavede der, restaurering af gamle brandbiler og ambulanser, og andre biler, ret interesant, købte en kold vand i brugsforeningen det var til trængt, efter mange timer og skridt, valgte vi at købe kaffe og kage i Traktørstedet Madam Blå, vi havde jo besøgt bageren, det var nok en fejl kaffen var ok, men kagen så rigtig god ud, men den var sq noget sej, min gaffel gik ud af facon under kampen, vi kørte til en autocamperplads i Lynge hvor vi kender værtsparret, de var så ikke hjemme.

Se lige her, det er guf fra bageren i Nyvang
Stuen i et af husene
Man kan komme med hestevogn rundt på pladsen
Bedford lastvogn Bedford lastbiler var meget populære da jeg stod i lære som mekanikker på et Bedford værksted

D 27 7 2018

Vi kørte til Helsingør, hvor vi skulle se Kronborg, vi har aldrig været inde på Kronborg, det er jo også et imponerende bygningsværk, og mange flotte ting i de mange rum, absolut et besøg værd, lidt rundt i byen, fandt et lille sted med en kop kaffe og en bolle med pålæg i, vi overnattede på parkeringspladsen, vores parkeringsbillet gjaldt til kl 8 næste morgen, vi stod tidligt op og kørte inden kl.8 fandt en butik og købte morgen brød, og kørte ud til en parkerings plads ved vandet, vi havde ikke sovet så godt inde i byen, de unge mennesker vil heller køre ræs i deres biler end sove om natten,

Kronborg
Holger Danske passer jo på os, tror jeg
Så var der kaffe pause, hoved sproget her i Helsingør er vidst Svensk

D 28 7 2018

Vi hang ude på parkeringspladsen, hvor vi fik sovet lidt, og ellers ingenting, til kaffe tid skulle vi besøge nogle gode venner inde i Helsingør, vi fik en masse snak, fjedre rundt med havemøbler fra den ene terasse til den anden terasse, efter en dejlig dag og en god middag, tog vi afsked med dem, og kørte ud på den parkeringsplads fra før, så kom der et ordentlig tordenvejr bulder og brag og lynild og masser af regn.

D 29 7 2018

Vi forlod parkeringspladsen, med kurs mod Stevns klint, GPSen var sat til ikke at køre motorveje, så det blev en lidt lang tur, men så fik vi da set noget af Sjælland, vi har ikke været på Stevns Klint før, efter vi havde været rundt for at kikke, dog ikke nede på stranden, alt for mange trin til os, men vi kunne finde ind på et sted de solgte kaffe og lagkage, det smagte godt og så fik vi en parkerings billet med i købet, så det var ikke så ringe enda, Vi kørte videre og havnede på Bogø, hvor vi til sidst havnede ved Cafe Stalden, hvor vi måtte holde for natten, vi spiste vores aftensmad i cafeen, det var rigtig godt, og der kom mange folk der.

Stevns klint
Stevns Klint med kirken som mistede et stykke for mange år siden
Cafe Stalden kan anbefales

D 30 7 2018

Vi forlod Bogø, og kørte til Farø, der var der mange forskellige campere at kikke på, vi gik så øen rundt, ja for at finde dimser, puha det var hårdt, vi gik i tang. sand og på sten, der var ikke en sti at gå på, men kun vandkanten, vi så også en ung mand der var ude at bade, han havde glemt sine badebukser, men der var også meget varmt, vi fortsatte mod Bogø igen på vores jagt på dimser, vi kom ned til en lille havn, hvor der var to dimser, den ene var let at finde, den anden skulle vi gå langs vandet, gennem krat og siv, det er utrolig hvad vi udsætter os for for at finde dimser, nå vi kom tilbage til havnen, nu havde vi jo set den unge mand bade uden tøj på, så det prøvede vi lige her, det var da dejligt svalende i den varme sommer.

LT er ved Farø broen
Ja men så må det jo være sådan

D 31 7 2018

Efter en overnatning, på Farø, sammen med en masse andre campere, kørte vi mod Nykøbing Falster, og middelalder centret, vi har været her før, men altid et besøg værd, vi gik rundt og kikkede på alt det de mange mennesker laver, de er klædt, og laver det man lavede i middelalderen, vi snakkede med en, han mente der var 40 nationaliteter der, så ikke mange kunne snakke Dansk, kl 12 skulle de fyre Bliderne af, så det måtte vi se, der skulle være ridder turnering, kl 14 men vi orkede ikke at være der så længe, der var varmt meget varmt, så vi kørte til nord Falster, der er en autocamper plads, som vi har besøgt flere gange.

Middelalder centret ved Nykøbing Falster
Alle er klædt som på tiden
Ham uden bukser er ved at få dem syet ved skrædderen,

D. 1-4 8 2018

Efter vi havde serviceret camperen, sagde vi farvel til de flinke værtspar, og kørte til Sjælland, over den gamle Storstrømsbro, af små veje mod Jungshovede, til Cykkel & natur træf, vi kom sådanset en dag for tidlig, men det gjorde ikke noget, de elsværdige værtspar, viste os rundt på gården og i haven, vi fik parkeret camperen, og markisen ud, der var sq stadig sommer i Danmark, efter hånden kom der flere campere dryssens, til sidst var vi vidst 12 campere, der blev sludret, og byttet løgnhistorier, i små og stor grupper, Fredag ville Post Danmark komme lige forbi pladsen, så hele formiddagen gik med at sætte flag og bannere op, ja ja det er jo ikke noget man lige gør, mellem kl et og to, kom der så først en karavane forbi med slik og klapfiduser, de smed en masse ud af vinduerne, så kunne vi klappe når cykkelrytterne kom forbi, først kom der, jeg ved sq ikke hvor mange politibetjente på motorcykler der kom, så kom der fem cykkelryttere, de var nok i "udbrud" eller hva det nu hedder, så kom der nogle flere motorcykler, og så kom hele feltet susende, og så var det hele jo ovre

Der var fællesspisning hver aften, der var jo sommer i Danmark, det var meget hyggeligt, Lørdag var det så vores tur til at cykle, Værten havde lavet en rute rundt, for at se nogle seværdigheder, puha godt vi har elcykler, ikke fordi vi cyklede så langt, men fordi der var så varmt, forøvrig en meget fin og lærrig tur, da vi kom hjem til pladsen, var der så afslapning, noget oprydning af flag og bammere fra dagen før, til aften var der så igen fælles spisning, og vores parkerings assistent blev forfremmet til parkeringsvagt, det var lidt uretfærdig, for han kom sidst, men han var uforskyldt i det , nogle "søde" unge mennesker havde prukket hul på to af hans dæk, og de var ikke sådan lige hyldevarer, men nu er han parkeringsvagt,

Storstrømsbroen, den er jo lidt smal, og kommer der så et tog bagfra kan chaufføren godt blive lidt forskrækket
Hvor mange skal der til at monter et flag på en camper, svaret er mange.
De to der ved man aldrig hvad de har gang i, nogen gange tror jeg heller ikke de selv ved, ham i den plettede trøje er forøvrig værten
ja ja så er vi ved at være klar til cykkelløb
Mine piger pynter også Bumle med flag til det store cykkelløb
De to her er de næst værste spasmagere
Så kan man jo gætte sig til hvad de to her er

D. 5 8 2018

Søndag formiddag var  der så opbrud, vi sagde farvel til de forskellige, og ikke mindst til det søde værtspar, der ville have os på besøg, vi satte GPSen til Klokkerholm, vi var hjemme efter en begivenhedsfattig tur af motorveje kl. ca 15. Sanne mente ikke vi havde noget i køleskabet når vi kom hjem, så vi mødtes på en restaurant i Hjørring, god mad og en stor øl, sådan sluttede vore sommertur 2018, det var en fantastisk tur, og den Danske sommer vidste sig fra dens bedste side.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Birthe og Poul Andersen | Svar 19.08.2018 01.22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

19.08 | 01:22

...
18.07 | 20:35

Kiggede egentlig på den fine veterancamper på næstsidste foto, men du skrive nogle steder "med lys og hjerter"(?)... Du ved godt, at det er bordeller, ikk'?

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis