Samsø, Sjælland, Lolland Falster Harzen

Lørdag d. 27-6-15

Så fik Bente sommerferie, og vi startede ferien med et kaffe møde i IKEA sammen med min bror, så kørte vi af den gamle hovedvej (180) syd på lidt handel i Støvring, og mod Århus, vi kørte ned til havnen og langs vandet, der var en masse mennesker, ved ikke hvad der skete, så mod Odder hvor vi drejede af mod Hov, og Samsø færgen, vi kom et par timer for tidligt, vi kunde ikke finde ud af at tjekke ind, men der sad en venlig mand på kontoret der kunde fortælle hvordan det skulle foregå, jeg gik en tur i Hov by, det tog ikke så lang tid, da det var ved at være sejltid, kom færgerne mod land, den lille færge til Tunø var forrest, da han nærmede sig land, kunne vi se hvorfor, han troede simpelthen det var en speedbåd, han susede mod havnen og vendte om og kom med stor fart mod kajen, jeg tror han havde fyraften når den var fortøjet, Samsø færgen Isabella kom i et noget mere adstadig tempo ind til kajen, der kørte en masse biler i land, og vi kørte ombord. En ny og flot færge. Vi fik vores aftensmad om bord ganske udmærket. Da vi kom i land kørte vi langs vestkysten og endte oppe ved Issehoved, her gik vi en tur i den storslåede natur, det fin regnede så det blev ikke så lang en tur.

Den nye færge til Samsø

Søndag d. 28-6-15

Vi startede med at køre til Nordby, der gik vi så en tur rundt i byen, det små regnede, så vi kørte ud til Samsø Bryghus, hvor vi lige fik en kop kaffe inden de lukkede op kl. 11 men det var en stor skuffelse, det var bare en Cafe og salg af øl og noget mere skrammel, jeg troede vi skulle se der hvor de bryggede øl, det skulle vi ikke. Nå det var der jo ikke noget at gøre ved, vi kørte ud til Langør havn, der ville vi så købe kaffe i en biks, men han havde ikke tid, så var vi lige forbi Samsø Internationale lufthavn, hvor der lige landede et fly medens vi var der, så kom vi til Søster Sidevind Besser Blandet Landhandel, og der kunde vi få en kartoffelmad, og kaffe, det var så godt, kan kun anbefales, så gik vi en tur i Besser, hvor vi var oppe ved et udsigtspunkt, det er en gammel mølle de brændte ned under indspilning af en gammel Dansk film, vi var lige ude at vende ved Besser Rev, så skulle vi til Samsø Austin Museum, hvor vi havde bestilt tid til kl. 14. Det er det største Austin museum med 50 gamle Austin biler. I mere eller mindre restaureret tilstand, alle, står under tag, der er kun åben efter aftale, men de viser gerne bilerne frem, der er blade fra den tid, der er montre med reservedel, der er en historie til hver eneste køretøj, det var virkelig en oplevelse, efter besøget på Austin muset, kunde vi lige nå en kop kaffe i Søster Sidevind Besser Blandet Landhandel. Hvor vi sad og kikkede på at de kørte ud med prærievogn og heste, på ørundfart, det skulle være meget afslappende og se på to Nordbakkers røv i fem dage, sagde en venlig dame til os, så kørte vi forbi en gårdbutik og købte Samsø kartofler til aftensmaden, og måske en kartoffelmad i morgen, tværs over øen, hvor vi fandt Ilse Made Kilden, den ligger i strandkanten ved Vesterløkken, den er dateret tilbage til Bronzealderen. Omkring Kolby Kås havn og ned til Vesborg fyr, videre omkring Bratborg gods.

Søstrene Sidevinds butik, et besøg værd, og så sælger de kaffe og kartoffelmadder
Gamle fine huse og et gade kær i Nordby
Langør havn
En uge efter sådan et par dyr, skulle være meget afstressende

Mandag d. 29-6-15

Vi kørte til Ballen, hvor vi handlede lidt i Brugsen, og gik en tur i byen, derefter til Brundby hvor landets ældste Stubmølle står, da vi havde kikket på den, gik turen til Permelille hvor Samsø Gårdbutik ligger, det er en stor butik på 500 kv. meter med tøj og uldting, der er rigtig mange uundværlige ting, vi købte ingenting, så måtte vi på en lang tur til Tranebjerg (3km) som er hovedstaden på Samsø, vi fandt en parkeringsplads, fik parkeret og gik en tur i byen, besøgte landets mindste gågade, efter en god lang gåtur, fandt vi et sted i solen hvor vi fik en cafelatte, så kørte vi til Besser rev, og spiste en kartoffelmad, og gik så langt ud på revet vi måtte, der er lukket noget på grund af yngle sæsonen, så kørte vi til Mårup havn, hvor vi gik en lille tur og fandt en ishytte, og købte en stor is, derfra til Issehoved, hvor vi slappede af, og fik et bad, og spiste til aften, der holdt to Polakker ved side af os, så vi fortrak, og ville finde et andet sted at holde, vi var bla. ude af en markvej, og endte på den plads vi havde været inde på den første aften.

Nok Danmarks mindste gågade. men også verdens mindste gågade.

Tirsdag d. 30-6-15

BaVi kørte ud til havnen ved Sælvig, der var der ikke så meget at se på, så vi kørte lidt rundt på syd Samsø, og endte i Ballen, hvor vi fik en Cafe latte og en morgen kage, så slentrede vi lidt rundt på havnen, vi kørte så ud og købte nogle kartofler, som vi kørte til Besser rev og kogte, og så måtte vi vente til de var kolde, så vi kunde få en kartoffelmad, så var vi lige omkring  Tranebjerg, hvor vi lige kikkede lidt på byen, nå ja vi fik da også en Cafe Latte igen, så kørte vi ned på færgehavnen i Ballen og ventede på færgen til Kalundborg, vel i land igen ville vi finde en Autocamper plads i Kalundborg, det gjorde vi også, men prisen var væsentlig højre end standarden kunde bære, så vi fortsatte til Andelslandsbyen ved Nyvang nær Holbæk.

Balle havn

Onsdag d. 1-7-15

Vi overnattede på Andelslandsbyens parkerings plads, dejlig fredeligt indtil kl. godt syv, så skulle der slås kommunalt græs, nå men vi skulle jo op engang alligevel. Kl. ti åbnede de så for publikum. Det er et meget stort område med mange bygninger som der er folk i de er i tøj fra dengang så det hele passer sammen, vi gik rundt der inde i fem timer. Da var vi også godt trætte i fusserne. Vi fandt en camperplads hos Irene og Aage på Stengården i Lynge, meget flinke mennesker vi var nede og se  Bastruptårnet, en ruin lige ved siden af pladsen.

Andelslandsbyens smed.
Bagerjomfruen i Andelslandsbyen, med cafe og det hele.
Trædrejeren i husflidshuset
Zonens værksted, gammel brandbil under restaurering.

Torsdag d. 2-7-15

Vi kørte ind til Bakken, vi gik lidt rundt, de åbner for forlystelserne kl. 12 vi fandt den hvide hest, hvor der var en venlig mand der ville sælge en kop kaffe og en jordbær kage, det købte vi så, mens vi drak kaffe og spiste kage, underholdt tre af personalet med at sætte en parasol op hvor der var for lidt plads, det var jo nærmest som at se revyen derude, vi gik rundt og kikkede på forlystelserne, og kom jo også forbi Korsbæk, det er godt lavet, men ikke lige som vi husker det fra Matador, da vi havde travet rundt et par timer, var det tid at komme videre, vi holdt i Køge, og gik en tur i byen, videre til Rødvig hvor vi købte aftensmad som vi tog med til Lund hvor vi holdt på havnen, nu har vi fundet en bondegård hvor vi holder bag laden for natten.

Korsbæk fra Matador. på Bakken
De kunde servere en jordbær tærte med kaffe, men det der med parasoller, gik skutte så godt
Korsbæk på Bakken
Fin plads ved Elmelund på Møn, hvor vi overnattede der var Bed & Breakfast der også

Fredag d. 3-7-15

Jeg gik en lille tur omkring hvor vi holdte, der var to små søer, så kørte vi til Møns Klint, hvor vi gik lidt rundt, men der er mange trapper, så det blev ikke til så meget, så kørte vi til Klintholm Havn, hvor vi studerede de forskellige restauranters meny kort, men fandt ikke lige noget, så det endte med at vi købte røde pølser ved købmanden så jeg fik hotdogs til middag, efter jeg havde fået en morfar kørte vi langs Marguritteruten kom over Farøbroen, og havnede på en stellplads ved Nørre Alstrup, her fik vi en masse godt snak, med dem der har pladsen, og vi var også ved vandet, og jeg var i vandet.

Alt for mange trapper.

Lørdag d. 4-7-15

Vi kørte ind til Nykøbing Falster, hvor vi skulle se Middelaldercentret, Middelaldercentret er beboet med folk der er klædt i tøj fra dengang, og laver det de lavede dengang, der er mange huse og ting at se på. Kl. 12 samledes de fleste nede ved bliderne, hvor der skulle gøres klar til at affyre dem, Herredsmanden, kunde hurtig se at der ikke var mødt nok mandfolk til at lade den lille blide, så han måtte udpege en flok piger, de skulle så trække bliden op, og derefter blev der sendt en cement kugle ud i Guldborgsund, fantastisk maskine, i mellemtiden havde de ladt den store blide, ved at der gik nogle folk inde i to store hjul, den sendte også en cement kugle langt ud i sundet, vi gik så lidt rundt i centret, og købte lidt at spise, og en del at drikke, det var en utrolig varm dag, Kl. kvart i to, skulle der så være Ridderturnering mellem Wolfram von Lauterbach og Ulrik Lilte, som skulle kæmpe i flere discipliner, Vi skulle holde med Wolfram von Lauterbach, som kæmpede bravt og var foran på point længe, men som kiksede i sidste disciplin så vinderen blev Ulrik Lilte, så var vores tur tilbage til Middelalderen slut, vi kørte lige omkring Føtex på vej til vores stellplads, hvor vi tilbragte resten af den varme dag i skyggen og hvor det luftede lidt.

Wolfram von Lauterbach og Ulrik Lilte, de brave riddere
Middelaldercentret i Nykøbing
De to Blider på Middelaldercentret
Wolfram von Lauterbach og Ulrik Lilte i en drabelig duel

Søndag d. 5-7-15

I dag skulle vi så i Knuthenborg safaripark, Knuthenborg Safaripark blev grundlagt i 1969 og lige siden er både parken og antallet af eksotiske dyr vokset. Den gang havde de 5 zebraer, 3 strudser og 3 nilgai-antiloper, i år er der over 1000 fritgående dyr.

Parken har været en turistattraktion i over 100 år. Det hele begyndte i årene 1860-1880, da den ottende lensgreve, Eggert Christoffer Knuth, opfyldte sin vision om at skabe en park, der i både form og størrelse aldrig var set før i Danmark. Han fik hjælp af landskabsarkitekten Edward Milner, og sammen hentede de vækster fra hele verden til parken, som viste sig at blive enestående i Danmark

Parken blev et populært udflugtsmål for lokalbefolkningen, og i 1920´erne begyndte Knuthenborg at tage entré til parken. Knuthenborg er stadig unik i Danmark – ingen andre steder kan så stort et parkområde med så meget spændende botanik og arkitektur og så mange spændende dyr opleves.

Elgene nyder livet i skyggen
Knuthenborg safaripark
En hvid ulv
Vandland har de også i Knuthenborg

Mandag d.6-7-15

Efter en god snak med stell plads ejeren i Nørre Alslev kærte vi mod Stubbekøbing, og videre langs Marguritruten til Hesnæs for at se det særprægede huse med strå på siderne, vi fulgte til dels Marguritruten til Gedser hvor vi var ude at se Danmarks sydligste punkt, det blæste en Pelikan så det var lidt træls, men nu kan vi da sige vi har været der, så skulle vi mod Holeby for at finde Polakkassernen det lykkedes da også, men de havde lukket om Mandagen, nå så var vi på handlen i Rødby, og kørte over til færgehavnen, der var der bare stoppet med biler, camperer og Lastvogne, der var rigtig mange, vi var i god tid, men vi kørte alligevel op til billetlugen, og stak ham vores billet, vi skulle køre i bane 11 det gjorde vi så, og holdt så først og kunde se på de læssede biler ind i den første færge, og den sejlede, og den næste kom ind, vi skulle jo først sejle kl. 5 så vi sad rigtig og nød det, da lampen i bane lige pludselig lyste grøn og bimlede og bamlede, så skyndte vi at køre frem, og kom med, så vi kom altså tidligere til Puttgarden end vi havde bestilt plads til, men det gjorde jo ikke noget, vi var da lige omkring Fleggaard og handle lidt ind, og så videre til Heiligenhafen, hvor vi holder på en steel plads til 10 euro, og der er absolut ingenting, nå men vi har jo selv valgt den, vi lavede nem aftensmad, en toast til Bente og to røde hotdogs til mig.

I Hesnæs har de strå på siden af husene.
Huse med strå på siderne i Hesnes

Tirsdag d. 7-7-15

Efter en dejlig stille nat stod vi op til dejlig solskin, vi gik en tur i Heiligenhafen, først den ene vej hvor vi kom ud til en badestrand, vi skulle ikke bade så vi gik tilbage igen, her var der en bager der havde åben, så vi købte lidt brød og to kopper kaffe, efter vi havde indtaget det købte, gik vi så i den anden retning her kom vi til den gamle by, der gik vi så op, vi manglede Euro, så vi fandt en bank og fik nogle kolde kontanter, efter vi havde fået kontanter på lommen kunde vi jo gå på shopping, det blev nu kun til to CaffeLatte, og så den lange tur hen til bilen, puha vi var godt trætte i fusserne da vi nåede tilbage, det var stadig meget varmt, vi satte kursen mod Wohnmobil Hafen i Hamburg, vi fandt den i to forsøg, der var to pladser tilbage, vi tog den ene, vi holder meget tæt og der er meget trafikeret vej lige bag os, og for at det ikke skal være løgn, så går undergrundsbanen lige over os, ok der er nok ikke en undergrundsbane når den kører oppe i luften. Vi kom jo tidligt og vi var sultne, så vi gik lidt omkring, og fandt ikke det store, men der var da en Subway, hvor vi fik et par sandvids, tog dem med til bilen, der var stadig meget varmt, men det begyndte at dryppe lidt, da vi havde spist, så vi lige Convoy på flimmeren, og så begyndt det at tordne og det regnede meget kraftig, men det gik da over igen, nu er kl. 21 00 og det har klaret op der er nu 25 grader og dejligt vejr

By toget i Heilligenhafen
Heiligerhafen ud mod strande, tror det var ferie lejligheder.
Det er en Njörd, en gud for et eller andet.

Onsdag d. 8-7-15

Vi stod op kl. godt ni, og gik lidt hen af gaden til et bageri, hvor vi fik morgenmad, så var camperen henne på puslepladsen, så kørte vi ud til Miniature Wonderland, det var bare umuligt at finde en parkeringsplads, så vi valgte at forlade Hamburg, GPS’ en var sat til ikke at køre på motorveje, så det blev en noget alternativ vej syd ud af Hamburg, men så så vi da noget andet af Hamburg, vi fortsatte syd på, og havde fundet en camperplads i byen  Hodenhagen, den fandt vi så og den er gratis, vi var så lige oppe på Cafe am deich hvor vi fik dejligt mad, og rigeligt af den.

Gratis plads i Hodenhagen

Torsdag d. 9-7-15

Efter vi havde sovet på den dejlige gratis plads, kørte vi til Serengeti Park, vi kørte rundt blandt vilde dyr, som vi gør i Givskud og Knuthenborg, der var mange dyr, efter endt rundtur fandt vi en parkeringsplads, samtidig kom der en kraftig regnbyge, så vi benyttede tiden til at få noget frokost, så gik vi en tur blandt aber, de var ret søde og fotogene, så kom den næste regnbyge, nu gik vi på restaurant, hvor vi fik Cafe Latte og jordbær kage, det tog næsten længere tid at få betalt end det gjorde at spise kagen, og drikke kaffen, nå pyt det var blevet solskin igen, så vi så på nogle af forlystelserne og så kom der endnu en byge, vi kørte til en anden parkeringsplads, hvor jeg gik ud for at se om vi kunde køre en tur på savannen igen, jeg var lige ved at fare vild, det var en ren labyrint, blev antastet af et par tyskere, der ikke forstod dansk, nå men vi kunde ikke køre en tur mere på savannen, så vi forlod Serengeti Park, og kørte tilbage til Hodenhagen, til vores camperplads som jo er gratis.

Løvernes Dronning, i Serengeti Parken
Nogle store køer
Fine misser
En tiger
En fejlfarvet tiger
Abekatteunger er jo altid søde
Han var lige ved at blive sur, jeg kom vidst lidt for tæt på.

Fredag d. 10-7-15

I dag skulle vi så til VW i Wolfburg, på vejen så vi nogle ældre autocampere, stå i kanten af skoven, de var flot dekoreret med hjerter og blinkende røde lys, jo de Tyskere gør noget ud af de ældre autocampere, må man sige. Da vi nåede frem til Autostadt Wolfburg, parkerede vi på deres Stellplads, til 3 Euro, vi gik mod indgangen, så jo selvfølgelig lå på den anden side af området, vi købte billet til området og en guidet tur på engelsk, de havde sq. ingen på Dansk, vi var på Restaurant, og købe kaffe og kage, så gik vi på opdagelse på området som er 28 hektar, der er rigtig meget at se på, vi måtte lige sidde en halv time inden den guidet tur, vi blev guidet rundt i mange bygninger, det tog to timer, Autostad Wolfburg er et besøg værd,

Bugatti Veyron. virkelig flot vogn, en lille smule dyr måske, men så har du også 1001 HK. skulle være nok til 130km. på motorvejen
En af de flotte dekorerede camper langs vejen.
Bugatti Atlantic der findes kun 4 stk. og her er den ene.
VW nr. en million, flot dekoreret med Rhinsten.
Bugatti Veyron i sølvklæder, utrolig smuk bil.

Lørdag d. 11-7-15

Vi forlod stelpladsen ved Autostad Wolfburg, og kørte mod Brunswick, hvor der er en IKEA hvor vi fik morgenmad, da det var overstået gik turen videre af små Tyske veje til Wernigerode, hvor vi fandt en Stellplads lige midt i byen, efter vi havde købt en parkeringsbillet, gik vi en tur i byen, op af gågaden, fik noget information om hvad vi skulle se, videre til et torv, der fik vi så en ischokolade, ja ja vi er da på ferie, så fandt vi hvor smalsporsbanen kører fra op til Broken, tilbage af nogle andre veje, så skiltet til slottet, gik lidt forkert, men kom dog op til slottet, det gik godt nok op af men vi kom da der op, vi fandt også et sted hvor man kunde købe koldt øl, så skulle vi bare ned af bakken igen til vores camper, så må vi jo se hvad fusserne siger i morgen, nu sidder vi ved bilen og nyder det gode vejr, 28 grader siger termometret her i skyggen.

Gå gaden i Wernigerode, smukke gamle huse.
Slottet i Wernigerode, vi gik der op, det var godt nok op af bakke
Det vrimler med hekse i Wernigerode, af en eller anden grund.
Et klokkespil

Søndag d. 12-7-15

Vi kørte til Drei Annen Hohne, hvor vi tog HSB Harzen Schmalspurbahnen, som er et gammelt damptog som puster og pruster sig vej op til Brocken som er 1141 meter høj, da Tyskland var delt, var det vidst nok en udsigtspost og lytte post, Jeg har lige fået en rettelse fra en god ven. Det er en forhenværende russisk lyttestation der står på Bloksbjerg. I dag er det bare et turistmål, med restauranter og et hotel, folk kommer her med tog, gåens og så på cykel, de s…. cykler er over alt, man er konstant ved at blive vædret af en pustende mand i kulørt tøj. Da vi havde indtaget noget at spise på Brocken, og set lidt på omgivelserne, gik vi til toget igen, og blev kørt tilbage til Drei Annen Hohne, da vi stod af toget begyndte det at regne, vi ville så køre til Goslar der skulle være en stellplads, men ikke lige der hvor vi troede, efter nogen roden rundt fandt vi en plads i Salzgitter, ved en svømmehal, den er gratis så en dejlig plads.

HSB Harzen Schmalspurbahnen til Brocken
Stationsbygningen i Drei Annen Hohne, det var her vi stod på damptoget.
Så er vi helt på toppen.
Det er en forhenværende russisk lyttestation der står på Bloksbjerg
Så kører vi ned igen.

Mandag d. 13-7-15

Der kom en Tysk Autocamper sent i aftes, og han lavede en masse støj tidligt i morges, men han kørte heldigvis meget tidligt, kl. 6 ja de har travlt når de holder ferie, nå men vi havde lagt ruten, den gik lige forbi IKEA i BraunsWick, hvor de serverer morgenmad, efter vi havde fået det vi kunde spise kørte vi så videre, mod Hodenhagen, der var stadig ikke rigtig sommervejr, vel ankommet til den gratis Stellplads, blev vi koblet på strøm, den der har været her før os, har puttet rigelig med Euro i automaten, så den skulle kunne holde til i morgen, der var blevet tørvejr, så vi gik på handlen, og købte lidt ind, efter vi var kommet tilbage til bilen, og var i gang med frokosten eller hvad det nu hedder kl. 14 begyndte det at regne igen, så der er dømt video film her i eftermiddag. Der blev dog rigtig godt vejr senere på aftenen, så vi kunde komme lidt ud.

Naboen til stellpladsen i Hodenhagen, minigolf, bade strand.
Der er lidt mørkt, det er taget kl. 22 det var det eneste tidspunkt der var tørvejr.
Godt fyldt op på pladsen, prisen var også rimeligt (gratis)

Tirsdag d. 14-7-15

Da vi stod op regnede det temmelig meget, vi havde regnet med at kikke lidt på Hodenhagen, men det opgav vi og begyndte at køre mod den Danske grænse, vi lod GPS en vælge hvad vej vi skulle, dog ikke motorveje. Vi havde valgt en Stellplads ved Wischhafen ved færgen over Elben til Glügstad, vi kørte af de små tyske veje ude på landet, kom også forbi en bager der solgte nogle boller med pålæg i, de smagte gode, da vi nåede Wischhafen og fandt Stellpladsen, ved middags tid, var den sq noget ringere end vi havde regnet med, højt græs, langs en smudsig mole, og så var den ikke gratis som vi havde læst i bogen, så vi holdt bare en lille pause der, så kørte vi videre de få kilometer til færgen over Elben, til Glügstad, der var godt nok lang kø, men det gik forholdsvis hurtig frem af, og så var vi ombord, der var vel ikke gået en time, vel på den anden side af Elben, var det så videre af de små tyske veje mod Süderlügum, vi kom lige forbi Eidersperrwerk et kæmpe sluseværk, der har vi været før og vi vidste, der kunde man købe kaffe og kage, så kørte vi videre til Süderlügum, hvor vi fik fyldt vores gasflasker, købt lidt ind, og spist aftensmad, vi forsøgte at kontakte nogle venner vi har i området, men det kunde vi ikke, så kørte vi da bare der hen for at se om de var hjemme, det var de, så gik aftenen, i det gode vejr med en masse godt snak, indtil det blev senge tid.

Eidersperrwerk kæmpe sluse værk
En lidt ældre camper vi så oppe ved Wischhafen, den var dog ikke dekoreret med røde ly og hjerter.
Fido er da med ude at køre motorcykel.

Onsdag d. 15-7-15

Der var morgen kaffe på terrassen, med nybagte rundstykker, ja så gik snakken jo igen til omkring middagstid, hvor vi sagde tak for hyggeligt samvær, vi var lige i Fakta og handle lidt, og så holdt vi bestyrelsesmøde om hvad vi så skulle, og blev enig om at køre hjem, så kan vi jo køre ud i den danske sommer igen senere

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Bent | Svar 19.07.2015 22.30

Det er jo som selv at være med på turen, sådan som i fortæller, ingen tvivl om at i hygger jer når i er på farten

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.01 | 15:44

Tilfældigt kommer jeg til at finde denne fortælling på internettet, så nu vil jeg da printe den ud og læse det hele. Jeg har kun lige skimtet den. e. Klintø

...
19.07 | 22:30

08.08 | 18:33

Det ser ud til at have været en god tur, men du vel klar over at de kører i den
forkerte side, eller det opdagede du ikke

...
07.08 | 23:52

Hvordan får man æg på bilen med en kokkylling ?

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis