Sally og Bumle på efterårstur

21-9-2019

Efter vores fætter/kusine komsammen kørte vi til Süderlügum hvor Bumle skulle mødes med Sally, efter glædelig gensyn og en hel masse snak om vores forestående tur, var der sengetid

22-9-2019

Efter vel opståen gik vi over til Niebüller backstube, hvor vi fik morgenmad, efter at den var indtaget kørte vi over til gasmanden, hvor vi fik fyldt vores gas beholdere, så gik turen til Friederichstadt,  gennem  Tyskland, der lå der i den dejlige efterårs sol, tæt på Friedrichstadt var der så vej arbejde hvor vi kom en lang tur ud på landet, men vi kom til Friedrichstadt, hvor vi kørte ind på den fine autocamper plads, efter vi var parkeret og drukket lidt kaffe, gik vi over i byen, hvor vi så på de smukke huse, gik rundt om byen næsten da, fandt Niebüller backstube hvor vi fik en kop kaffe, så gik vi hjem af, hvor fusserne var blevet trætte af alt den gang, ved spise tid gik vi så over i byen igen hvor vi fik serveret en aftensmad, tilbage til bilerne var vi trætte og slappede af resten af aftenen

Kanalerne i Friederichstadt
De flotte huse i Friederichstadt

23-9-2019

Vi er stået op til endnu en dag med sol, vi kørte ud til Eidersperwerk, som er ved Eiderens udløb i havet, der efter ned mod Glükstadt, det var en dejlig tur i det fine vejr, ved Brunsbuttel kom vi lige med en lille færge over Kielerkanalen, da vi så kom over var vejen spæret af politibiler, så det blev lidt af en prøvelse at komme videre, men det lykkedes jo alligevel, tæt på Glückstad, var der så omkørsel, men til sidst holdt vi ved færgen over Elben, kom med den anden færge så kort vente tid, vel ovre på den anden side af Elben, drejede vi ind på en autocamperplads, og lige idet vi drejede begyndte vores højre forhjul at skrige, kun når vi kørte frem af, vi roede lidt med det, til sidst skruede vi hjulet af, og der sad en lille sten mellem skiven og et jern skjold, ud med den på med hjulet, så var det fikset, og vi holder på pladsen og vil overnatte her.

Den store sluse Eidersperwerk

24-9-2019

Efter morgenmaden, og vi var også henne af vejen og finde en dims (geocach) kørte vi ud på landevejen, med kurs mod Hodenhagen, efter lidt køren lettede tågen og solen kom frem så det var en dejlig tur gennem landskabet, som består af landbrugsjord, majs høsten er gået i gang, fremme ved Hodenhagen, fik vi parkeret på en dejlig plads, og fik stolene ud mellem bilerne, og der sad vi og nød det gode vejr. Så gik vi en tur hen i byen, fandt en bager der også solgte kaffe, der var stole og borde lige ud til vejen der satte vi os, men ikke ret længe, der kører meget tung trafik gennem byen, og da manden ved siden af begyndte at skære fliser, gik vi indenfor, der kunne vi da snakke sammen, nå vider rundt i byen, der er mange smukke gamle huse, videre omkring kom vi til en sø, og der var et sted med motionsredskaber, så kom Petang klubben på banen, hvor vi holder, efter kl. fem drinksen gik vi op på Cafe am Deich og spiste vores aftensmad, så gik vi hjem godt mætte, aftenen sluttede hver for sig i vores bil blev der spillet terning, og set gammel Dansk film.

Søen ved pladsen i Hodenhagen
Der er nogen der nyder det gode vejr i Hodenhagen

25-9-2019

Dagen startede med regnvejr, og der ser ikke ud til at det bliver bedre her, vi kørte mod Koblenz, med en afstikker til et stort indkøbscenter, Bente manglede strikkepinde, vi fandt ikke nogen strikkepinde, men rugbrød og lidt til aftensmaden, og  vigtiske af alt et sted hvor man kunne sidde ned og få en kop kaffe, og et rundstykke, så kørte vi videre, ned gennem tyskland, lidt på motorvej, men der svingede vi snart fra, så ud på landevejen der var omkørsel, det er sket før, så efter lidt køren rundt kom vi til Höxter, og holder på en dejlig plads, med udsigt. Vi sad ude og nød det gode vejr, indtil der kom en lille regnbyge, ud med markisen så kunne vi sidde under den og nyde vores five klock drinks, kl. sytten tredive kom der en andet hold Danskere, og så gik snakken lystig, ved syv tiden blev vi enig om at gå over i den fine by Höxter og finde et sted at få noget at spise, klokken var mange da vi kom hjem, så det var godnat og på gensyn i morgen.

Så er der vin til de tørstige
Ja det skal deles så alle får lige meget

26-9-2019

Der var leveret rundstykker kl otte, så der spiste vi morgenmad, derefter almindelig social samvær, og hygge, godt middag kørte det andet Danske par videre, de var på vej hjem til Danmark, så gik vi over for at se byen Höxter, mange fine huse, de var ved at stille op til et eller andet på torvet, vi var lige inde i en stor Katolsk kirke, da vi kom ud der fra var der begyndt at regne, vi søgte ly i et stort varehus, og der fandt Bente nogle strikkepinde hun kunne bruge, så var dagen reddet for hende, det regnede stadig lidt da vi kom ud derfra, så vi gik mod stell pladsen, og fandt en ny plads vi ville køre til, så efter en dejlig og smuk tur i lidt regnvejr, der var også lidt vejarbejde og omkørsel, som det plejer, men vi kom til byen Volkmarsen, hvor vi holder ved Nordhessenhalle, på en dejlig plads, med udsigt til nogle kør.

27-9-2019

Vi stod tidligt op og det regnede, og det havde det gjort næsten hele natten, spiste morgenmad og kørte fra pladsen, mod Koblenz  vi kører jo ikke på motorveje, men de små hyggelige veje, som også lastbilerne kører på, efter en en halv time var der kaffepause, så videre, gennem det smukke landskab i efter års farver en lille smule vejarbejde, nogle snirklede veje, kom vi til Koblenz, hvor vi havde udset os en plads hvor Rihnen og Mosel løber sammen, der var så ikke plads til os, så vi kørte lidt ned af Rihnen og fandt en plads hvor vi kunne være i Lahnstein . Efter en lille sodavand, der er nemlig blevet varmt og solskin, ville vi ud og cykle, så blev cyklerne gjort klar, og det endte med at vi cyklede godt 18 km. Og gik ca. fem kilometer, så vi var godt trætte og ømme et vidst sted, så der var en lille en, da vi endelig kom hjem til Autocamperpladsen, da vi pakkede stole og cykler sammen kom der lige et Dansk par forbi og snakkede lidt, her kl. 19 30 er vi ved at være klar til aftensmaden, så sker der nok ikke mere i dag

Lahnstein

28-9-2019

En lidt sej opstart på dagen, men efter morgenmaden, tog vi gå langt skoene på, og gik over i byen Oberlahnstein, gik rundt i byen, den er ikke så stor, men vi kom da lidt omkring, og fandt et kæmpe supermarked, i to etager, der kunne man købe alverdens lækkerier, men vi var jo på gåben, så det blev kun til en stor posefuld, vel hjemme på pladsen igen, det viste sig at vi havde gået 6,5 km. Så fusserne var godt trætte igen, så efter frokost, var der dømt hvile, vi bestemte os for at nuppe en dag mere på pladsen. Resten af dagen gik med så godt som ingenting, lidt billede sjov, fælles aftensmad, ren afslapning, det er meget hårdt at være på tur.

Den trængende mand
Oberlahnstein

29-9-2019

Vi stod op før kl. otte, fik morgenmad der efter servicerede vi bilerne, kørte ud af pladsen og ind til Koblenz for at komme over til Mosel, som vi fulgte lidt der efter drejede vi af mod Burg Eltz, der var et stykke op i bjergene, og frem til Parkeringspladsen, det kostede en lille penge, så gik vi hen til en lille bus som kørte os til slottet, det kostede også en lille penge at komme ind, men så var der også guidet tur på Engelsk rundt på det fantastiske slot, som har været i samme familie i 33 generationer,  Slottet stod færdig i 1472 bygget af Wilhelm von Eltz og fru Katarina.

Efter Burg Eltz kørte vi samme vej tilbage til Mosel, hvor vi kørte til Münden hvor vi fandt en plads med udsigt til Mosel. Det regnede og blæste voldsomt, og vi kunne ikke få noget at spise i byen, så vi kørte videre til Cochem, hvor vi fandt en plads med udsigt til Mosel, efter vi havde købt parkeringsbillet gik vi en tur i byen, kikkede på butikker, de fleste var lukkede, så det var billigt, så gik vi ind på et spise sted, det blæste lidt så vi ville sidde inde, og fik anvist et bord, men selv om det var inde, så blæste det også her, så vi valgte at gå igen, det blev den unge dame godt nok lidt tøsefornærmet over, men vi var jo lige glade der er jo masser af spise steder, og hvis der bliver en anden gang, så kan vi jo nok huske at det ikke er der vi skal ind, det andet sted vi fandt, var der venlig og sjov betjening, tre retter, og en øl, så nu er vi ikke sultne mere, nå hjem til bilerne, vores kl. fem drinks var lidt forsinket, men hellere sent end aldrig, et slag Jatzy, lidt snak om vores videre tur, og så godnat.

Burg Eltz
Burg Eltz langt ude i skoven
Gården i Burg Eltz
Salen i Burg Eltz

30-9-2019

Vi startede dagen med at GÅ op til Cochem slot, og det er temmelig stejlt og langt, vi fandt to geocacher på vejen op, vi fik en rundvisning på slottet, på tysk, så det fik jeg sq ikke meget ud af, men det gjorde Bente til gengæld det er et stort og fint slot, dets historie går 1000 år tilbage, det blev ødelagt under krigen, men en Fransk mand købte det og opbyggede og boede der en år række, efter rundturen fik vi kaffe på slottet/borgen, så gik vi den stejle vej ned til Cochem, og kikkede på forretninger, og så hen til bilerne, så kørte vi  mod Beilstein, men der kunne vi ikke finde en parkeringsplads, så kørte vi videre til Briedern, hvor vi holder på en stor grus plads lige ned til Mosel. Cyklerne kom ned på jorden, og vi cyklede indtil Beilstein, gik rundt i byen, opgav at gå op til borgen, vi havde jo set en Borg i dag, cyklede lidt længere ud af vejen, så en bus fra Nilles bus selskab, og så hvordan de plukkede druer, snakkede lidt med bus gæsterne, cyklede lidt længere ud af vejen, hvor vi så hvordan de hentede druer ned fra højt oppe på skrænten, med en lille maskine, længere fremme var der en sluse, der var syv meter i forskel på vandstanden, vi gad ikke vente til der kom et skib der skulle sluses op eller ned, så vi vendte cyklerne og cyklede tilbage til bilerne, turen inkl. Tur i Beilstein var 10,29 km. Så nu er vi trætte i benene.

Cochem Borg/slot om aftenen
Cochem borg/slot

1-10 2019

Vi forlod pladsen, og kørte til den nærmeste Edeka marked, hvor vi købte ind til nogle dage, kørte nogle få kilometer til en stell plads, som var fyldt, så lidt videre hvor vi fandt en parkeringsplads, så fik vi formiddags kaffe og rundstykke, så kørte vi igen nogle få kilometer, til en stell plads, hvor vi næsten holder med forhjulene i Mosel,  Vi gik en tur hen i byen, men blev indhentet af en kraftig regnbyge, så vi valgte at gå tilbage til bilerne, vi var lige inde og kikke et sted de solgte vin, men de havde ikke tid til os, efter et par timer, var det helt tørvejr, så vi gik igen hen i byen og over broen til den anden side, og helt igennem denne by Senheim, der bor en vinhandler, som laver god vin, vores rejse kammerater købte en kasse med seks stk., som han slæbte hele vejen hjem til bilerne, der blev lavet mad med kylling og kartofler til aften, som smagte rigtig godt, der til en af de flasker vin der blev købt hos vinhandleren. Den smagte udmærket, så var der almindelig social samvær, og så gik vi hvert til sit,

DE stakkels vin plukkere

2-10-2019

Vores guid var ikke frisk i dag, og det skyldes ikke vinen i går, så vi ville ikke køre ret langt, men finde en anden plads, da den var meget mudret og det var ikke blevet bedre efter nattens regnvejr, så det var med bange anelser vi satte i gang, men der var heldigvis ingen problemer vi kom fint ud på vejen, så kørte vi lige omkring vinmanden fra i går og købte nogle flasker til den videre tur. Vi kørte til Neef, hvor der er en stor plads, også på græs. Men en meget bedre holdt plads, halvdelen af holdet gik en tur hen og se sluserne, og gennem byen, der var ikke meget at kikke på, så tilbage til bilerne var der afslapning og lidt flytten rundt på billederne vi har taget indtil nu, og resten af dagen skal vi heller ikke lave noget.

Mosel og vinmarker

3-10-2019

I dag er det Tysklands genforenings dag, hvor skoler og mange andre ting holder fri, ligesom vores Grundlovsdag, det gælder dog ikke byggepladsen bag os, som er i fuld gang, heller ikke de stakkels drue plukkere holder fri i dag, vi har fejret det med rundstykker hos vores rejse fælder, vi tog cyklerne ned af stativet og cyklede ud i vinmarkerne,  så et gammelt kloster, smagte lidt på vindruerne, det  bliver en god høst tror jeg, så pakkede vi samme og kørte videre langs Mosel, og fandt en plads, med udsigt til vinmarker, og  de stakkels vinplukkere, der må gå og pukle på de stejle marker, og med udsigt til floden Mosel. Vi gik en tur i byen, som vidste sig at være helt lukket og tom for mennesker, så det var der ikke meget ved, så vi gik ned til bilerne og fik kaffe og kage, som var med fra Danmark, så sad vi og snakkede et stykke tid, så ville jeg gå op med en tom flaske, ved ikke hvor den kom fra, der kom jeg i snak med nogle andre Danske, og de fortalte at vi bare skulle gå over broen og et stykke til højre så var der fest over alt, men nu var det forsendt i dag, så må vi se om vi kan komme derover i morgen, så var der fælles spisning, og derefter raflede vi lidt, og så gik vi hvert til sid, så var denne genforenings dag slut.

Græskar manden

4-10-2019

I dag stod vi op til et frygtelig regnevejr, så kom der en bagerbil på pladsen, så kunne vi få rundstykker og kage til kaffen, vi sad så og kikke de på trafikken på Mosel, så det var meget hyggeligt, og tiden gik ret godt med det, ved tolv tiden spiste vi frokost, og nu var det holdt op med at regne, så tog vi og gik en tur over Broen her for enden af pladsen, over til byen Kindel, den var vi på vej igennem, da vi så de plukkede druer, med en maskine, det var en meget avanceret maskine, der kunne pille druerne af planterne, på en eller anden måde, tror det er noget vacum eller sådan noget, den kunne dreje rundt på en tallerken hæve og sænke sig . det var ret interessant  at se på nær hold, også for Tyskerne, der var nærmest opløb, nå men så var han færdig med den mark, og skulle videre, det skulle vi og så, vi var jo på vej til vin og vejfest i Losnich her stod byen på den anden ende, der blev solgt vin og øl og mad, næsten alle steder, du kan købe et glas, og få fyldt vin i det alle steder, for en lille penge, du kan så aflever glasset og få penge tilbage for det, eller tage det med hjem, vi prøvede det et par steder, fik også en varm vaffel med syltetøj og flødeskum, og en kop kaffe der til, efter nogle timer vendte vi så næsen hjem af, kikkede i  Kinheim, det er den by vi holder i, om der skulle være noget spiseligt, vi fandt ikke noget, så det blev hjemmelavet aftensmad, gå turen blev 8,8 km. Lang, så vi var godt trætte i fusserne, så resten af dagen går med afslapning,

Den fantastiske vin plukke maskine ( billedet er lånt af Connie )
Så er der fest ( billedet er lånt af Connie )

5-10-2019

I dag skulle vi så køre den lange vej (15Km.) til Bernkastel Kues, her fandt vi en fin parkeringsplads lige ned til Mosel, vi kunne ikke få en parkerings billet, for automaten var i stykker, vi gik hen i byen, nogle andre Danskere var også kommet til Bernkastel Kues. Så vi skulle lige finde hinanden, det lykkedes, så gik vi rundt og kikkede på byen, og endte på en Pizzeria hvor vi fik, ja Pizza, lidt mere rundt i byen, og så skulle de andre videre, og vi gik over i den bydel der lå på den anden side af Mosel, det var jo også her bilerne holder, så kørte vi mod Piesport. Og forsøgte ved et par pladser i Niederemmel , men der var optaget, så vi kørte videre og fandt en plads i Trittenheim, lige ud til Mosel, dog i anden række. Vi skulle betale 6,5 Euro for pladsen, men manden der skulle kræve penge op kom aldrig. Så der var gratis.

Bernkastel Kues
Bernkastel Kues Det smalleste hus i Tyskland

6-10-2019

Damen med bagerbilen kom lidt over otte i morgen, så var der frisk brød til morgenkaffen, vi kørte fra pladsen kl. ca. 9 30, vi var blevet trætte af at det regnede meget af tiden, så vi vendte snuden mod Frankrig og Colmar, det regnede næsten hele vejen, det er der så ikke så meget ved, vi holdt en lille kaffepause undervejs, der kom en Polak og bad om start hjælp, det kunne (ville ) vi ikke, så blev han lidt sur, vi ved ikke om det var et forsøg på at fuppe os, eller han virkelig manglede hjælp, nå men han havde da en fin mobil telefon, så han kunne jo ringe efter en ADAK vogn, og få hjælp der, vi fortsatte vores tur, og efter en lille rundtur i Molsheim, det var vidst en fejl, men nu holder vi på en dejlig gratis plads i Obernai, vi har været oppe i den gamle by og kikket på vinduer, og en stor gammel kirke, og alt muligt andet, vi fik lige en kop kaffe undervejs, nu er vi nået tilbage til bilerne, lige til kl. fem drinks.

7-10-2017

Efter morgenmaden gik vi på Dimsejagt (geocacning) vi fandt tre stykker, den ene med hjælp af en ældre fransk dame, der guidede os fra køkkenvinduet, det blev til ca. tre kilometers gang, vi kørte så fra vores plads videre og kom af snørklede veje til byen Ribeauville, hvor der skulle være en autocamperplads, den var så nedlagt, men vi fandt en anden plads hvor vi holder, vi gik op af vejen, der havde vi set et lille by tog, det tog vi med på en næsten en times tur, der var dansk guide i ørene, vi fik fortalt om byen, de gamle huse, og vi kom på en tur ud i vinmarkerne, og til en lille by Hunawihr, hvor der er en festningsmur omkring kirken, som er bygget i år 1400, videre tilbage til Ribeauville, vi fik meget at vide om vin i dette område (Alsace), det var så sandelig de 7 Euro værd, vi gik så en tur op i byen, og så nærmere på de gamle huse, men der var siesta næsten alle steder, så der skete ikke så meget, men da kl. blev to så åbnede de alle butikker, og vi fik en tiltrængt kop kaffe, så gik vi ned i den bydel vi holder, var inde på en vineri, og så på vin, købte ingenting, helt ud i den anden ende af byen til et chokolade udsalg, man kan få meget i chokolade, men vi købte ingen ting, men nu ved vi hvor vi kan få det, på vejen tilbage til bilerne var vi lige inde i et stort super marked og handle lidt.

8-10-2019

Efter en stille nat, på vores parkeringsplads, gik jeg en lille tur i byen og kikkede på den, så startede vi bilerne op og kørte de ca. 300 meter til en campingplads, og snakkede med den søde dame i receptionen, som for øvrig snakkede Dansk, så nu holder vi her. Efter frokost gik jeg en tur rundt campingpladsen, og der mødte jeg en stork, nå men det er så ikke ualmindelig her. Senere gik vi op i byen og kikkede på de gamle huse, de er næsten alle meget velholdte, selv om nogle af dem er flere hundrede år gamle, på vej hjem fik vi en is i det fine vejr med omkring tyve grader, efter denne tur på næsten seks kilometer på gåben, var det godt at komme hjem og få en kop kaffe og en lille en til halsen, mens vi sad ude og drak kaffe, gik der tre storke rundt omkring os, det er vi jo ikke vandt til, men flotte ser de ud, med deres elegante gang

En stork, dem er vi ikke bange for mere
Bytur i Ribeauville
Smukke huse i Ribeauville
Det lille tog i Ribeauville, det var en flot tur

9-10-2019

Efter morgen maden, kom cyklerne ned, og vi tog på cykel tur ud gennem vinmarkerne, der plukkes stadig vin her, første by vi kom til var Bergheim, en smuk og gammel by, med masser af gamle velholdte huse, og også nogle der trænger til en kærlig hånd, vi cyklede videre, var lidt i vildrede om hvad vej vi skulle, en sød fransk dame ville hjælpe os, og det lykkedes også at få os på rette spor, så videre gennem vinmarkerne, som efter hånden blev til majs marker, efter en lang cykeltur kom vi til byen Bebleheim, også en smuk gammel by, videre ud på en større vej de andre har været cykel ruter, til Zellenberg der var megen trafik, masser af turist busser, så kørte vi fra mod Hunawihr, der var vi jo med det lille tog den anden dag, der fra op i vinmarkerne, ja det gik opad meget langt, godt der er strøm på cyklerne, vores rejse fæller har så ikke strøm på så det var lidt hårdt, men da vi nåede toppen gik det ned af til Ribeauville, vi susede lige ned i den gamle bydel, fik parkeret cyklerne og fandt et sted hvor vi kunne få lidt at spise, og en kop kaffe, det sad vi så og nød, og så gav det sig til at regne, så det sidste stykke vi kørte ned gennem byen, var i regnvejr, så vi blev lidt våde, Turen tog fire og en halv time og var på 23 km. Resten af dagen var der regnvejr og lidt tørvejr, så den blev holdt indendørs,

10-10-2019

Dagen startede med at vi stod op til regnvejr, nu skal vi til at pakke sammen, og så går turen til Colmar, turen til Colmar var ganske begivenheds løs, der var også kun 20 km. Vi holder på en autocamperplads, ved navn Port de Plaisance de Colmar, vi gik en tur ind til byen, især den gamle by, masser af gamle smukke huse, et stort indendørs marked, der købte vi en forfriskning, mest fordi der lige kom en byge, der efter travede vi rundt i byen og kikkede på vinduer, der var også et andet marked dog udendørs, så skulle vi finde vejen hjem til bilerne, det lykkedes også, vi nåede lige hjem til kl. fem drinksen det var jo meget heldig. Så nu er der bare afslapning resten af dagen Dagens gå tur var ca. otte kilometer.

11-10-2019

Dagen startede jo som altid med kaffe, og i dag havde bageren der kom på pladsen ingen rundstykker, men brød, det er vel i grunden det samme, så efter vi havde spist det, tog vi cyklerne ned og kørte en tur, først hen til campingpladsen, for at se den, derefter ville vi køre en tur langs en flod, Connie spurgte så om der var nogle dimser(geocacher) på turen, og lige i det så jeg en sti indtil et skilt, og der sad en, nå så var vi i gang, så vi kunne jo lige så godt kikke efter nogle flere, og der var flere vi fandt, i fællesskab elleve stykker, på den tur, vi vendte og kørte den samme vej tilbage, var dog lige inde i et kæmpe supermarked, og købe ind til aftensmaden, resten af dagen gik så med at slappe af, dog skulle der laves aftensmad, så den nød vi mens solen gik ned, med smukke farver på himlen.

Der er bare ben i det dejlige sommer vejr
Solstik tror jeg
Flor solnedgang efter en dejlig varm dag

12-10-2019

Der var sol hele formiddagen som blev nydt her på pladsen, over middag gik vi så ind til byen, og kikkede på vinduer, og de smukke gamle huse, vi fandt et lille grøn by tog, som vi tog en tur med, den var ikke så god som den i Ribauville, det var godt nok med Dansk guide i ørebøfferne, men den unge mand fortalt  ikke så godt, som den unge dame i Aubauville, og så kørte vi på brosten i den gamle bydel, men dog en god tur, så blev vi læsset af og gik en tur i den gamle by, fandt et sted at få en kom kaffe, videre gik turen, til Fransk Venedi videre rundt i byen, kikkede efter et sted at spise, men det var for tidligt, det lykkedes så på vej ud af byen et lille sted, men godt besøgt Le Betit Schlossberg her fik vi vores aftensmad, så gik turen videre til vores stell plads, omkring et supermarked som var lige ved at lukke, der var et fantastisk dejligt vejr 19 grader kl 20 00 det kan vi vidst ikke klage over.  Lågen til vores stell plads er lukket, og der står at alt er optaget, og der holder adskillige campere uden for lågen, men her inden for er der masser af ledige pladser, så det ser lidt sært ud, men det finder vi nok ud af i morgen

Pitit Venice
Colmar
Her spiste vi vore aftensmad

13-10-2019

Nå efter morgenmaden var vi oppe og betale for en dag mere her på Port de Plaisance de Colmar det er så også den sidste, for en stor Fransk autocamper forening har lejet hele pladsen fra mandag, så det er derfor der er så mange ledige pladser, nå pyt med det, vi skulle alligevel til at køre hjem af, så tog vi cyklerne og kørte ud af den samme rute som den anden dag, langs Canal du Colmar, men noget længere her skulle vi finde Dimser ( geocach )vi havde fundet en lille række som den anden dag, men i dag lå de ikke langs en cykelrute, men langs en lille å, der var træls at cykle i det lange græs, så vi fandt ikke så mange som sidst, vidst kun seks, nå vi vendte næsen hjem af, 21,3 km. Blev det dog til, og nogle var meget ømme et vidst sted, så var der så afslapning i det gode vejr, der er 25 grader eller mere så der er sommer i Colmar.

Canal du Colmar
Nogle er på markarbejde ?

14-10-2019

Vi forlod pladsen ved godt ni tiden, der var det værste morgen trafik ovre, vi kørte af vinruten, som er meget smuk på denne tid af året, var inde og handle i et stort supermarked, og så videre til den plads i Obernai vi har holdt på en gang før. Efter midagshvilen gik vi op i byen og kikkede på den gamle bydel, så var der et lille bytog, det ville vi jo gerne med, men næste tur var fuldt booket, så måtte vi vente til det næste, ventetiden brugte vi på at få en kop kaffe, det trængte vi også til, så var det tid til næste tur, det tog vi så med, det var en dejlig tur, også med dansk guide i ørene, vi var oppe over byen ved et stort kors, som var et mindesmærke fra krigens tid, og vidst også fra før, vel tilbage i byen steg vi af toget og gik ned til bilerne, så var der aftens mad med Dansk bøf med løg, kartofler og sovs det var rigtig dejligt. Resten af aftenen var der indendørs hygge .

Et smukt hus i Obernai
Smukke huse i Obernai

15-10-2019

Vores ven fra første gang her på pladsen, hanen inde ved siden af er her endnu, den må de godt koge suppe på for vores skyld, nå men den bor her jo så vi må nok finde os i den står temmelig tidligt op. Der skulle være marked på den plads vi holdt på, så vi forlod den ved otte tredive tiden, med kurs nord på, vejret var fint til at begynde med, men som vi kom nærmere Tyskland begyndte det at regne, vi kom forbi et par atomkraftværker, kønne er de sq ikke, der var flotte farver på markerne der ud af, først de gule vinmarker, så de visne majs marker, og senere almindelig landbrugs marker, vi kørte til Saarlouis i Tyskland, hvor vi holder på en Stell plads, ved den gamle by. Efter middags hvilen gik vi over i byen, der var næsten tørvejr så gik vi lidt rundt og kikkede om vi kunne finde den gamle by, var forbi et museum det var jo fint nok, men på Tysk, gik langs kassematerne og kikkede på, vi fandt et sted hvor de solgte en pølse, og nogle fritter, ved siden af solgte de pandekager, nu var det næsten regnvejr, tilbage til bilerne, vi nåede lige kl. fem drinksen.

En vand fontæne, jeg ved ikke om den også virker i tørvejr

16-10-2019

Nå vi stod så op til regnvejr i dag, der er gråt og trist her i Saarlouis, Saar er floden der går her i gennem. Turen gik i dag af snørklede veje, op til Edelsteinminerne i Idar-Oberstain, hvor vi holder på en meget fin plads lige midt i byen. Så tog vi trave skoene på og gik, den lange vej op af bjerget, til Edelsteinminen, det var en hård omgang 4.6 km. Op af bakke, og det var meget op af bakke, måske gik vi en lille omvej, nå men op det kom vi, fik købt billet til en guidet tur rundt i minen, med Dansk tale i øret, vi nåede lige en kop kaffe inden det var vores tur, det var utroligt spændende at se og høre om de forskellige ædelstens tilblivelse, som skete for mange mange år siden, ved at der var gas bobler i den lava der kom op fra jordens indre, rigtig god tur under jorden, så gik vi den lange tur ned til byen, nu var det jo ned af bakke, vel tilbage til bilerne, godt trætte i fusserne, turen varede fire timer og seksten minutter, og var på 8,62 km. Så må man også godt være lidt træt ik. Nå men vi skulle jo også have noget at spise, efter den lange gå tur op af bjerget, så vi gik i byen for at få noget mad, og det blev så lige 1.7 km. Mere i dag,

Et par mine arbejdere
Flotte ædel sten fra minen i Idar-Oberstain ( billedet er lånt fra Connie )
Du skulle have en hammer og mejsel med Stig, og ikke en paraply

17-10-2019

Efter en nat med lidt uro på pladsen, en bus der kom sent og læssede en masse mennesker af, så skulle gaden fejes med en maskine, det kunne jo kun blive kl. 4 00, nå men vi fik morgenmad, og kom ud af pladsen, så kørte vi af snoede og smukke veje, til  Sinheim, og besøgte vin manden, købte nogle flasker, så valgte vi at køre mod Andernach, langs Mosel, men så var der omkørsel så det gik ikke, men med kurs mod Andernach over nogle høje bakker, og vi endte på den plads vi havde udset os, nå der var sq godt nok mange campere, der gad vi ikke at være, så vi krydsede Rihnen og kørte videre, til en parkerings plads ved en færge, vi holder næsten med forhjulene i Rhinen. Resten af dagen gik så med ingenting.

18-10-2019

Vi sad og kikkede på dem som skulle med færgen over Rhinen, det var da ret sjovt, nogle havde ret megen fart på for at nå det. Vi startede med at være inde og handle i Lidl, for så at køre mod Køln, vi kører jo ikke på motorvej, så det blev en smuk tur op af bakker, og ned af bakke, træerne er meget smukke på den her årstid, ind igennem Køln og til en bro Mülhelmer Brücke, hvor vi havde udset os en stell plads, broen var så spæret for høje køretøjer, vi kunne nu godt havde været der, men makker parrets bil er jo højre, så måtte vi lige en lille omvej, for at komme der, inde på pladsen fandt vi to af de sidste pladser, og da vi skulle parker gik jeg ud for at diriger fruen på plads, så kom der bare en regnbyge der sagde spar to, og jeg var gennem blødt på ingen tid, nå men vi kom på plads, vi holdt under et træ og meget skæv, men det kunne vi jo nok leve med, så frem med middagsmadderne, og i gang med at spise, midt i det, var der så to der kørte, så vi skyndte os at smide madderne og køre over på den plads, så nu holder vi på en lige plads, og det er holdt op med at regne. Vi gik indtil Køln, langs Rhinen, det er her alle krydstogt skibene ligger til, op i byen og så den imponerende kirke, den er meget stor, og flot, også inden i, efter kirken var der kaffe tid, så gik vi efter den gamle by del, og videre op på gågaden, lidt rundt der, begyndte at lede efter et sted at få lidt at spise og drikke, samt ikke mindst at sidde ned, det fandt vi så, vi fik pizza og øl, en stor øl er ikke ret stor her i Køln, men en lille øl er til gengæld meget lille, vi sludrede lidt med en ældre dame i restauranten, hun ville gerne lege med min telefon, nå men vi kunne jo ikke sidde der hele aftenen, så ud på gåben og hen til bilerne, vi var godt trætte, vi gik 14.4 km. I dag. så det var tidligt i seng.

Den stor Dom kirke i Køln ( billedet er fra en folder med billeder fra Køln)
Domkirken i Køln ( billedet er fra en folder med billeder fra Køln)
Den store domkirke ( billedet er fra en folder med billeder fra Køln)
Den store øl i forgrunden er en Pils, den lille øl i bagrunden, er en stor øl ? sådan er det altså i Køln

19-10-2019

I dag har vi kørt ca. 300 km. På motorvej, først på A1 hvor der var en masse vejarbejde, men det gik nu meget godt alligevel, og så på A2 der var der ikke noget vejarbejde. Og vi endte i Celle hvor der er en meget smuk gammel by, vi tog en tur med en Hestevogn, det var ikke til at forstå kusken han snakkede tysk, men dem der kunne tysk forstod heller ikke alt han sagde, så gik vi forbi slottet og ned til bilerne der holder på en stor grus plads,

Smuk hus i Celle
Smukke gamle huse i Celle

20-10-2019

I dag er det søndag, der er kommet nyt vand i vandpytterne i løbet af natten, lige nu er der ret lunt, og vi kører til Scharnbeck for at se på skibshejseværket der, det ene er under restaurering, men det andet kører, vi så det hejsede et stort skib og et lille skib op, så gik vi de mange trin op til en udsigts platform 186 trin, og så ned igen, for at se det havde et andet skib med ned, det er jo ret imponerende, at det kan lade sig gøre, efter alle de trin var der tid til frokost. Så efter lidt GPS bøvl kom vi i den rigtige retning, nu kørte vi af motorvej, igennem tunnelen i Hamburg, til Neumünster, der er lavet meget om siden vi sidst kom igennem Hamburg, nu holder vi på Auto Hof, her holder en masser lastbiler, men de kører vel senere på aftenen, vi købte en kop kaffe i kiosken, kæft det var varmt, men vi kom lidt Bailey i så passede temperaturen os, og det kom til at smage meget bedre

Scharnbeck skibs hejseværk
Her kører vi så under vandet

21-10-2019

Nå en Auto Hof er måske ikke det bedste sted at overnatte, der var i hvert fald godt med larm, på pladsen og fra vejen ved siden af, nå men vi fik da sovet noget, at der er larm kan vi leve med, men at der ikke var flere rundstykker kl. otte det er en katastrofe, nå det gik så alligevel. vi var inde og se et kæmpe Outlet center, hvor man kunne købe alverdens designer klude, og heldigvis også en kop kaffe. Vi kørte så til Süderlügum for at holde på stell pladsen, men der var vejarbejde så vi kom en del rundt i byen inden vi holdt på den. Det tog jo hårdt på kræfterne med det der Designer marked, så vi måtte lige slappe lidt af inden vi gik en tur i byen, vi fandt et sted vi kunne spise, vi ville også have en is dessert, men det kunne vi ikke få, da der kun var 40 minutter til de lukkede, flot service så nu har vi været der tre gange, første eneste og sidste så vi måtte så gå tilbage til bilerne uden isdessert, nå det gik jo uden.

22-10-2019

I dag startede vi på Niebûller Bakstübe med morgen mad, kl, ni holdt vi ved gasmanden og fik vores flasker fyldt, så var vi lige lidt inde i Fleggaard og handle, så kørte vi mod den Danske grænse, hvor der var grænse vagt, og vi blev stoppet, og skulle vise pas og kørekort og fortælle om hvor vi havde været hende, så blev vi sluppet fri, og vi kørte til Ribe, hvor vi holder på p syd, sammen med en masse personbiler. Vi gik en tur i byen og så på de gamle huse, og den imponerende domkirke, pigerne var i garnbutikken, uden at købe noget, så gik vi tilbage til bilerne. Vi gik på Pintrip for at finde et sted at holde, det ser ud til at vi er uønsket i Ribe, da der holder en masse personbiler på pladserne, det blev Danmarks Fly Museum i Stauning, det var en smuk tur her op, solen skinnede på os engang i mellem, de har vidst fået megen vand her for der kan ikke være mere i Skjern å, vores parkering er noget alternativ, men det går vel også. Der blev dog rettet op på det senere,

Et gammelt smuk hus i Ribe
Der kommer meget vand gennem sluserne i Ribe

23-10-2019

Fly museet åbnede kl. 10 der gik vi så ind for at kikke på fly, det er et stort og flot museum med en masse fly fra engang, vi brugte et par timer på det, så kørte vi til et traktor museum i Simmelkær, det ville vi så ikke bruge tid på, så ikke så  interessant ud, så vi kørte efter Grønhøj kro, men kørte ud til Kongenshus mindepark, hvor vi gik en lang tur ned langs en masse minde sten, til bage til bilerne, havde vi fortjent en kop kaffe, og et stykke kage, men her skal man selv lave kaffen, det lykkedes også. Nu holder vi så ved Grønhøj kro, på en Pintrip plads, der holder godt nok en tivolivogn på pladsen, men vi kan da godt være her.

Fly museum i Stauning
Kongenshus mindepark i smukke efterårsfarver

24-10-2019

Vi gik ind og så Morten Korch museet det er fuld af gamle ting der relaterer til Morten Korch filmene, og til Morten Korch selv og hans liv, det er da meget morsomt, når man nu har set filmene, der er også andre gamle ting der inde, så er der et lille kartoffel museum, om den tid da der kom kartoffel tyskere herop og dyrkede kartofler, en minde sten om nogle Englændere der faldt ned med et fly, kort herfra, vi kørte så den korte vej til Bruunshaab gl. Papfabrik, Det arbejdende fabriksmuseum, som ligger i Brunshåb tæt ved Viborg, det var ret sjovt at se hvordan man genbrugte papir og pap, og gamle kærste breve til at lave pap af, og læste om daglig dagen for en fabriksarbejder i 1800 tallet, 14 timer om sommeren og 13 timer om vinteren, der var mange børn der arbejde her også, de skulle arbejde lige så lang tid som de voksne, og så tre timers skolegang om aftenen, I dag er det frivilligt arbejdere der er her, og laver fine gave æsker m.m. så kørte vi til restaurant Lotus på Århusvej hvor vi spiste Vietnamesisk mad, og overnattede på deres plads, i løbet af natten blæste det voldsomt op og vi blev gynget godt og grundigt.

Grønhøj kro og Morten Korch museum
Klinke Hans vogn
Det blev drevet ved vandkraft dengang
Nittemaskine i papværkstedet

25-10-2019

I dag kørte vi til Randers, fik parkeret, og gik op i byen, kikkede på butikker, købte chokolade og flødebolle hos Frelsens gik så tilbage til bilerne, det blæser en del i dag og der kom også en byge mens vi var i byen. Vi besøgte nogle venner i byen, og kl. 17 kørte Bente og undertegnede hjem over.

Den store hest inde i Randers by

Sally og Bumle på efterårstur 2019 er slut

Sally og Bumle på tur var en dejlig tur, hvor vi oplevede en masse og så en masse dejlige byer, på gå ben og med små by tog, og hestevogn og vi kom også omkring på cykel.

Det blev til 36 dage vi rejste i alt, vores rejse venner langt flere

Vi har kørt 3455 km.

Vi har gået 121 km.

Vi har cyklet 107 km.

Vi takker Connie og Stig for godt selskab, og tilrettelæggelse af turen. og for at vi må låne nogle billeder, jeg gider ikke slæbe rundt på det store camera, så vi bruger Bentes telefon, det har så ikke været godt, da vi ikke kan se alle de billeder hun har taget øv.

Vi takker også dem fra Danmark vi snakkede med undervejs.

Vi takker også dem der har passet og set efter vores hus

Bente og Gunnar

Jeg har forsøgt at tage billeder med min telefon, men
Der er musik i ørene

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

Kh Ellen og Tage

...
29.07 | 12:45

Hvorfor kan jeg ikke se mere 😫

30.11 | 20:32

Dejlige billeder, flot sat op en rigtig appetitvækker, hilsen herfra og ønsker jer en
rigtig god jul og godt nytår,niels chr

...
19.08 | 01:22

Fantastig tur sammen med Bente og Gunnar den må vi gøre om også efter vi køre hjem vil gerne være med på en tur igen Så ud til i hyggede jer efterfølgende

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis